​Har du handlat mat på nätet i sommar?

Äntligen vardag, tillbaka till sunda vanor och rutiner! Vi hoppas ni haft en bra semester även om den för många kanske inte blev som det var tänkt. Vi har haft en bra sommar trotts omständigheterna. Världen är ur balans och det märker vi med ständigt ökande nätbedrägerier.

Under semestern vill många slippa vardagssysslor som att handla och laga mat. Men under sommaren har det kommit fram att det inte är helt utan risker. Alla har nämligen inte haft semester utan strandläsningen har bestått av flertalet fall med dataintrång och andra bedrägerier mot bland annat olika mattjänster på nätet.

Nättjänsten Foodora med över 480 000 kunder haft dataintrång. Namn, adress samt telefonnummer har läkt ut för 25 000 svenskar. Vi kunde även läsa om Madeleine som fick sitt konto på mathem kapat 2 ggr trots att hon bytt lösenord.

Många har samma lösenord på alla sina sidor. Därför kan ett läckt lösenord orsaka stora konsekvenser. Näthackare beställer varor i ditt namn och innan du vet ordet av har du brevlådan full med okända fakturor. Att få personliga eller företagsuppgifter kapade kan snabbt bli till ett heltidsjobb för att försöka åtgärda konsekvenserna. Detta för att det många gånger upptäcks alldeles för sent. Om du vill veta mer om hur du på ett enkelt vis kan skydda dig mot dessa typer av brott kan du titta in här.

Du kan läsa mer om Madeleine eller Foodora på länkarna nedan

www.aftonbladet.se

www.svt.se