Blå Portens trädgård

Äntligen öppnar Blå Porten igen

I augusti öppnar äntligen den historiska krogen Blå porten igen efter mer än 3 års renovering. Ett älskat vattenhål på Djurgården som lockat gäster sen 1916.

Blå portens historia sträcker sig längre än den nuvarande trädgårdsrestaurangen vägg i vägg med Liljevalchs konsthall. Redan 1692 nämns Blå porten för första gången. Initialt kallat Lusthusporten var det dåvarande värdshuset beläget där den blåmålade gjutjärnsporten på Djurgården står idag. Här samlades man för att se lejon, oxar och björnar hetsas och åt Blå portens dill- och persiljekokta abborrar. Under nästan 200 år flockades Stockholms invånare till värdshuset, men en kväll i april 1869 fattade Bagarstugan eld och restaurangen brann ner till grunden. 1916 togs namnet i bruk igen, denna gång lite längre in på ön. Bredvid då nybyggda Liljevalchs konsthall inrättade krögaren Agnar Meurling en sommarrestaurang med en italienskinspirerad trädgård. En marinblå port teglades in i muren som entré för att ge legitimitet till namnet. 1938 tog statliga Sarabolaget över driften, och Blå porten blev mer folklig. Sen 2012 är det familjen Sürer i Boqueria Group som driver restaurangen.

Djurgårdens mest populära vattenhål sen 1916. Och 2021.

I mer än hundra år har alltså turister såväl som stockholmare njutit av klassiska rätter och bakverk i de vackra omgivningarna, men hundra år av kärlek sätter sina spår och 2018 var det dags för renovering. Renoveringspausen blev tyvärr lite längre än väntat. Fastighetens kulturhistoriska värde gjorde nämligen så att varje moment måste ske med extra omsorg och varsamhet. Men efter all denna tid är vi nästan i mål och i sommar smäller det! Kökschefen Thomas Dahlgren har lagat mat på Blå porten sen 1999, och ser väldigt mycket fram emot att äntligen få komma tillbaka till Djurgårdens grönska.

Hur kommer det då bli när det äntligen är klart?

Efter renoveringen kommer allt vara helt nytt och fräscht, men vi har gjort några förändringar för att verkligen ta tillvara på den otroliga plats som Blå Porten är. Vi har framförallt velat få in känslan i den fantastiska trädgården i alla rum genom att vi öppnar upp alla fönster och skapar en utomhuskänsla även inomhus.

Hur kommer menyn se ut?

Vi kommer självklart bevara den känslan i vår husmanskost som är synonym med Blå Porten, men vi plockar även in lite inspiration från medelhavet i menyn. Om man kommer hit för att fika kommer man inte bli besviken - vi satsar fullt ut på klassiker med traditionella bakverk som t.ex. morotstårta, kardemummakaka, kolasnittar, lingonkaka och kanelbullar. Allt det kommer kunna avnjutas på uteserveringen där vi inspirerats av 60-talsstil. Sen är det väldigt roligt för oss att vi expanderar!

Blå Porten får tillökning

Cafédelen Blå+ hittas i Liljevalchs nybyggnad som även den öppnar i augusti. 2014 utlyste Stockholms stad en arkitekttävling för en tillbyggnad till Liljevalchs. Vinnare blev Wingårdhs arkitekter tillsammans med Ingegerd Råman, som har skapat nya Liljevalchs+. Tillbyggnaden har ett helt eget arkitektoniskt uttryck, är platsgjuten i betong och har en fasad utsmyckad med 6860 bottnar från glasflaskor signerat Ingegerd Råman.

“Vi ser verkligen fram emot att öppna vår nysatsning Blå+ som blir något helt annat. Vi ser det lite som Blå portens kaxiga lillasyster. Ett snäpp närmre konsten, ett snäpp närmre vattnet. Där kör vi helt på vegetariskt med en fräsch, nyttig och grön meny. Det känns verkligen rätt i tiden.”

Blå Porten och Blå+ är en del av Boqueria Group.
För mer information eller frågor, kontakta marknadsansvarig:
Sigrid von Heijne, sigrid@boqueria.se