Höstmarknad i city med nyheten Skafferiet

Höstmarknad i city med nyheten Skafferiet

Traditionsenligt har Borås sedan 1750-talet haft höstmarknad sista helgen i september. I år äger den rum den 23-24 september. Ta en sväng inom city för att strosa runt bland torghandlarna, fynda på lördagens loppismur eller öppna dörren till det lokala skafferiet och fyll på med gott och blandat!

Under fredag och lördag förvandlas city till en levande marknad med tillhörande dofter, smaker, stämning och aktiviteter. Knallarna intar Stora Torget med hantverk, kläder, strumpor, leksaker, godis och allt annat som hör en marknad till. Ett foodtruck-område tar plats på torget med färska churros och donuts, rykande och knapriga fish n’ chips och mer därtill. Utöver detta flyttar vissa butiker ut och skapar en mix med sitt utbud.

Årets nyhet Skafferiet finns beläget på nedre Österlånggatan. Ett stråk där handlarna erbjuder ett utbud av surdegsbröd, honung, marmelad och sylt, ja allt du kan tänka dig att fylla ditt skafferi med. Försäljarna är dels traditionella knallar, men även lokala producenter från Borås närområde. - Vi vill erbjuda boråsarna ett sortiment som är närodlat för att på så vis bidra till ett klimatsmart samhälle. Vi har ett otroligt stort utbud av lokala producenter runt om Borås. Vi vill göra det tillgängligt för alla att handla från dem och bjuder därmed in producenterna till att medverka på marknaden med sina produkter – säger Linda Sjöstrand, cityledare och projektledare. Givetvis kommer du att kunna köpa med en strut med rostade mandlar liksom en rolig, stor eller liten ballong.

Under lördagen, på övre Österlånggatan placerar sig vårens succé, Loppismuren, ännu en gång. En gata där privatpersoner kan boka en plats och sälja av det som inte längre används hemma som kan bli någon annans skatt. Ett sätt att återbruka och samtidigt tjäna en slant.

Höstmarknaden är startskottet för hösten i Borås. Två dagar där stan fylls med ett mixat utbud, en bubblande stämning och folk på stan!

Öppettider:

Fredag 23 september 10.00-18.00