Lokala producenters utbud

Mer lokalproducerat till stadskärnan!

Handel driver handel och en attraktiv torghandel är en viktig pusselbit i stadskärnan.

Över 2200 personer har svarat på enkäten om framtidens stadskärna i Borås. De svarande som främst är boråsare, önskar sig en stadskärna med puls. En stadskärna med platser för häng, musik, dans, bad och fler butiker. Med startskottet här och nu. Våren 2024 fokuserar vi på förverkligande av drömmarna!

Vi har en mittpunkt, ett hjärta i centrum, vårt stora fina torg. Det är viktigt för staden att vi håller Stora Torget levande säger Linda Sjöstrand, Cityledare på Borås City. Ett levande torg har många innebörder, en av dem, som också är på önskelistan är levande torghandel.

Säsongen för torghandel har satt i gång starkt. Under mars har Langos GBG besökt torget fler gånger, och i sig själv lockat flera hundra med sin friterade festivalmat. Bilen med finska delikatesser hade premiär tidigt i mars och har bokat in sig direkt igen nu i april då Boråsarna fullkomligt älskar deras produkter säger Linda Sjöstrand.

Genom att erbjuda tillfällig försäljning på torget med ett varierande utbud möts efterfrågan från Boråsare och samtidigt berikar näringslivet i stadskärnan.
För handel driver handel.

När vi bjuder in lokala aktörer till Stora Torget så sänker vi också tröskeln för konsumenten säger Lina Hjelmesten, Eventkoordinator på Borås City. Vi gör det lättillgängligt och attraktivt och ökar därigenom merförsäljningen för de aktörer som driver egen gårdsbutik eller liknande.

Vi som centrumbolag arbetar hårt på att torghandeln ska få nytt liv och ha ett bra utbud som gör att besökare har ytterligare en anledning att besöka stan. Det här är inte utan svårigheter, för en bra torghandel kräver entreprenörer, vilja och engagemang.
Vi söker därför nu fler aktörer som vill stå på Stora Torget.

Varje lönelördag från och med nu till slutet av september kommer vi satsa för att få ihop flera försäljare, live musik och marknadsföring för att skapa ett levande torg.
Så är du hantverkare, liten producent, odlar själv, har gårdsbutik, är med i reko-ringen, pysslar med mera - så vill vi komma i kontakt med dig för att skapa möjligheten för dig att stå på torget och få en större kundkrets.