"Chefen" på Borås Stadsteater

"Chefen" på Borås Stadsteater

Den 15 april är det premiär för Chefen på Borås Stadsteaters stora scen - en träffsäker kontorskomedi om managementtjafs, mardrömslika maktspel och mänskliga begär.

Jenny är nybliven mellanchef. En frisk fläkt med härlig energi och hög ambitionsnivå. Hon kan ha flera bollar i luften, är ansvarsfullt resultatorienterad, agil och så pepp på att joina detta härliga, kramgoa företagsteam. Äntligen ska hon få chans att tillämpa sina idéer i praktiken och driva igenom nya lösningar som ska gynna organisationen genom hela kedjan. Men… hon är inte den enda mellanchefen i organisationen. Och inte heller den första.

Snart ska Jennys genomarbetade powerpointpresentation strimlas sönder av oförklarat ändrade planer, nyckfulla managementmodeller och mystiska fikainköpsvendettor som bubblar upp ur djupet av en skoningslös markhierarki. Att ifrågasätta leder bara en väg – mot medarbetarsamtalet of doom. You don't f-ck with the middle-management!

Chefen är en surrealistisk, mörk och uppriktig kontorskomedi som låter oss skratta tillsammans åt fenomen vi alla kan känna igen från vårt eget arbetsliv. Om det absurda som uppstår när känslor, maktbegär, skitsnack och annat mänskligt sipprar ut genom den professionella masken och kladdar ner arbetsplatsen. En föreställning för dig som har en chef, har haft en chef, känner dig som en chef eller är chef!

Victoria Brattströms regi undersöker det mänskliga i kollisionen mellan trånga mallar och sårbarhet, system och kaos i en ram av magisk realism med koreograferade inslag till toner av den hyllade musikern Kristina Issa.

Dramatikern, regissören och prosaförfattaren Malin Axelsson har med sin skarpa och underhållande blick skrivit och regisserat en lång rad hyllade pjäser. Hennes stora genombrott som teaterdramatiker var Jösses flickor – återkomsten där hon bearbetade och skrev den nya akten Stålflikkan för Stockholms Stadsteater 2005. För Sveriges Radio Drama har hon bland annat skrivit och regisserat succé-serierna Cheferna och Kraschen.

För frågor om intervjuer, mer information eller pressbiljetter, kontakta Sofie Karlsson, sofie.karlsson@boras.se, 070-455 13 63

KONSTNÄRLIGT TEAM OCH MEDVERKANDE
Manus: Malin Axelsson
Regi: Victoria Brattström
Scenografi/kostymdesign: Linda Wallgren
Koreograf: Gilda Stillbäck
Musik: Kristina Issa
På scen: Elin Bornell, Hans Brorson, Anna-Klara Dahlén, Viktoria Folkesson, John Lalér
Bild: Hilda Fürst

Sofie Karlsson

Presskontakt Presskontakt 070-455 13 63

En samhällsägd Stadsteater mitt i centrala Borås. Borås Stadsteater är i sanning DIN teater.

Vi på Borås Stadsteater strävar efter att skapar upplevelser som engagerar och berör, speglar aktuella samhällsfrågor och ger förutsättningar för reflektioner och insikter, på ett sätt som bidrar till att skapa sammanhang och mening.

Med fokus på nyskapande scenkonst vill vi utforska deltagandet och teaterformens gränser. Vår repertoar ska kännetecknas av modiga, begripliga, autentiska, humanistiska föreställningar som visar på kompetens och ansvarstagande inom teater som konstform.

Genom att bjuda in till delaktighet och arbeta för en bred representation, både bland medverkande och publik, hoppas vi på att sänka trösklarna till teater och att alla ska känna tillhörighet på Borås Stadsteater.

Hos oss sker allt i samma hus! Allt från tillverkning och administration till repetitioner och föreställningar ryms inom teaterns väggar. Kulisser, dekor, attribut, rekvisita, kostym, ljud, ljus, mask och peruk - ja allt du som publik upplever i våra föreställningar skapas på plats av oss på teatern. I grunden finns en stark passion för det vi gör som genomsyrar varje enskild yrkesroll och märks hela vägen ut på scenen och vidare till publiken.

Borås Stadsteater grundades 1964 när kulturnämnden i Borås tog över huvudansvaret för den dåvarande Borås Kretsteater, som grundades 1954 av Lars-Gerhard Norberg. 1975 flyttade vi in i det då nybyggda Kulturhuset. Innan det låg Borås Stadsteater i Borås gamla teater som byggdes år 1873 och revs år 1983. År 2017-2018 genomfördes en omfattande ombyggnation som innebär att scenerna på Borås Stadsteater har scenteknik i världsklass.

Borås Stadsteater är en del av Borås Stads kulturförvaltning.

Borås Stadsteater
P A Halls Terrass 2