Boråsarna är stolta över sin stad – resultatet av effektstudien är här

Boråsarna är stolta över sin stad – resultatet av effektstudien är här

Vilken betydelse har evenemangen för en plats? Och vilka effekter får det när evenemang inte kan genomföras? Det har Borås TME och Linnéuniversitetet undersökt tillsammans med ytterligare sju destinationer i en treårig effektstudie. Nu har resultatet presenterats.

Undersökningen har genomförts under tre år, alla med olika förutsättningar. 2020 var ett år med pandemirestriktioner och nästan inga evenemang kunde genomföras. 2021 släppte restriktionerna upp, men ganska nära inpå sommaren, vilket gjorde att de riktigt stora evenemangen uteblev. De stora evenemangen kom tillbaka 2022 som också var undersökningens sista år.

Undersökningen slår fast att evenemangen är uppskattade av destinationernas invånare. Framför allt är det musik-, mat- och sportevenemang som efterfrågas, något som gäller både för undersökningen som helhet och för Borås. I undersökningen som helhet anger hela 88 procent av respondenterna att musikevenemangen är mycket eller ganska viktiga och i Borås är motsvarande siffra 92 procent. Det är också musik-, mat och sportevenemang som respondenterna helst skulle vilja ha fler av.

33 procent av respondenterna anger dessutom att de har varit eller skulle vilja vara engagerade i evenemangen som volontär. I Borås är siffran 33 procent som har varit eller skulle vilja vara volontär. Det är en potential för destinationerna att ta vara på och visar också att det finns ett engagemang för evenemang i städerna. Många invånare känner också stor stolthet över sin stad. I undersökningen som helhet anger 80 procent att de pratar om sin stad med stor eller med viss stolthet. För Borås är motsvarande siffra 81 procent. Det är framför allt den fina staden och den fina naturen som Borås invånare brukar nämna när de berättar för andra om sin stad.

– Lokalbefolkningen är nöjd i alla destinationerna och det är ett viktigt kapital att förvalta. Att de pratar väl om sin stad betyder mycket, eftersom vi litar mer på vad andra människor säger när de berättar om en plats än på budskap vi når via marknadsföringskanaler. Det är också invånarna besökarna möter på platsen, säger Hans Wessblad, turismforskare och lärare vid Linnéuniversitetet.

Evenemangen är inte bara viktiga för invånarnas stolthet. De stärker också platsens varumärke på lång sikt och bidrar till att besökarna får en bra upplevelse. Det är däremot bara de riktigt stora evenemangen som är starka reseanledningar. Den främsta reseanledningen som respondenterna lyfter fram är att hälsa på vänner och bekanta. I Borås är även stadens attraktioner en viktig reseanledning och även naturen i och runt staden sticker ut som en viktig reseanledning.

– Resultatet hade kanske sett annorlunda ut om undersökningen hade gjorts under en annan del av året. Under sommaren, då undersökningen genomfördes, har destinationerna ofta tillräckligt stor attraktionskraft i sig. Evenemangen är ofta reseanledningar under andra perioder, säger Hans Wessblad.

Han tillägger att reserestriktionerna inte har påverkat resandet nämnvärt i de destinationer som medverkar i undersökningen. De har alla haft en acceptabel beläggning alla tre åren. 2022 nådde Borås dessutom historiskt rekord i antalet gästnätter. Besökarvolymen har varit lägre för utländska besökare fram till sommaren 2021 men det har delvis kompenserats av svenskars semestrande i Sverige.

– Det är fantastiskt att se den stolthet och det engagemang som finns bland Boråsarna. Undersökningen blir också ett kvitto på att vi satsar på rätt typ av evenemang, där vi bland annat har ett SM i Mathantverk på gång i år och SM-veckan vinter 2025, säger Henrik Björnander, Projektledare, Borås TME.

Fakta om undersökningen
Studien har genomförts av Borås TME och Linnéuniversitetet tillsammans med ytterligare sju destinationer runt om i landet: Kalmar, Halmstad, Karlskrona, Karlstad, Oskarshamn, Umeå och Växjö.

Under 2020, 2021 och 2022 genomfördes enkäter med besökare och invånare under perioden juli–augusti. Dessutom har inkvarteringsstatistik samlats in från SCB/Tillväxtverket.

Undersökningen leddes av Hans Wessblad, turismforskare och lärare vid Linnéuniversitetet.

För mer information, kontakta:
Henrik Björnander, Projektledare, Borås TME
E-post: henrik.bjornander@boras.com