400-årsjubileet söker Boråsare som vill skapa konst till nyårsafton

400-årsjubileet söker Boråsare som vill skapa konst till nyårsafton

Nyårsafton blir något alldeles extra i Borås, det här jubileumsåret. Bland annat planeras festligheter på Stora Torget. Nyårsafton är också startskottet för en konstinstallation. Och till den söker nu jubileet Boråsare.

Konstinstallationen kommer att spegla den tid vi lever i. Den som vill vara med och skapa upplevelsen kan bidra med ansikten som reflekterar över Borås historia, nutid eller framtid.

I verket ställer sig Artscape, som har fått i uppdrag att kurera konstinstallationen, frågan: Vem bär stadens ansikte? Jubileet ger oss en anledning att se tillbaka på det som varit, men en ännu större anledning att blicka mot framtiden.

Den som vill vara med och bidra till installationen som invigs på nyårsafton kan få mer information på www.boras400.se.

Fredrik Beckman

Konstnärlig ledare Borås 400 år

fredrik.beckman@boras.com

Borås TME är ett kommunalt bolag som samägs av Borås Stad och Borås Näringsliv ekonomisk förening i syfte att verka för att Borås framstår och upplevs som en mycket attraktiv stad för invånare och besökare. Bolaget ska offensivt marknadsföra staden, men också arbeta aktivt med att förbättra och utveckla nuvarande verksamhet inom besöksnäring och platsutveckling.

facebook.com/borascom/

instagram.com/boraspunktcom/