85 procentig ökning av omsättningen i stadskärnan under Sommartorsdagarna®

85 procentig ökning av omsättningen i stadskärnan under Sommartorsdagarna®

24,4 miljoner kronor omsatte Sommartorsdagarna® 2011 i Borås stadskärna. Det är en ökning på 84,3 procent mot föregående år. Detta visar sommarens marknadsundersökning som består av 1 900 besökarintervjuer.
–Vi ser både en ökning av antalet besökare och hur mycket varje besökare handlar för under en torsdag. Detta är självklart är oerhört glädjande siffror, menar cityledare Anna Liljenby.

Sommartorsdagarna® drar cirka 2 700 turister varje torsdag och därmed totalt cirka 18 900 turister under sommaren. Detta gör Sommartorsdagarna® till ett av Borås största reseanledningar.

- Turisterna kommer framförallt från närliggande orter i Sjuhärad och Göteborg. Vi har också besökare från Halland och viss mån Småland. Detta är alla områden som vi marknadsfört oss mot. Vi kan också se att antalet turister boende på hotell ökat från 18 % år 2010 till 32 % i år, berättar Helena Alcenius VD BoråsBorås AB.

Även Sommartorsdagarnas® helhetsbetyg har förbättras mot föregående år. 70 % av de svarande ger arrangemanget en fyra eller femma i betyg av fem totalt. Det är en ökning med 4 procentenheter.
- Vi ökar gärna denna siffra även till nästa år och det här sporrar till att utveckla arrangemanget, säger Anna Liljenby cityledare Borås City.

Sommartorsdagarna® har funnits sedan 1989. Ett tydligt tecken på att det är ett inarbetat koncept är att de allra flesta besökare är där för att umgås med vänner och bekanta. Därefter kommer man till city för artistens skull.
Sedan talar siffrorna för sig själva. Restaurangnäringen får störst del av kakan, där hamnar 64 % av de pengar som omsätts i city en torsdag. 26 % av omsättningen en torsdag är shopping.

Snabba fakta från undersökningen av Sommartorsdagarna® 2011:
- Varje besökare spenderar i snitt 232 kr/torsdag
- Varje Sommartorsdag omsätter i snitt 3 480 000 kr
- Medelåldern på besökaren är 35 år
- 18 % av besökarna är turister

Uträkningarna är gjorda med ett uppskattat besökarantal på 15 000 personer per torsdagskväll.
Marknadsundersökningen är gjord av Borås City och BoråsBorås AB.

Sommartorsdagarna® är ett av Sveriges största gratisnöjen med sju stycken gratiskonserter under veckorna 26-32. Årets artister var; September, Danny, Veronica Maggio, Orup, Petter, Rydell & Quick och Smokie. Sommartorsdagarna® lockar ca 15 000 besökare per torsdagskväll till Borås stadskärna. Sommartorsdagarna® arrangeras av centrumbolaget Borås City och destinationsbolaget BoråsBorås AB.

Anna Liljenby, cityledare
Borås City