Årets Boråsambassadör 2014 är Jörgen Appelqvist

Årets Boråsambassadör 2014 är Jörgen Appelqvist

Under firandet av Borås födelsedag, lördag 28 juni kl 13.00, tillkännagavs enligt tradition Årets Boråsambassadör.

Juryns motivering lyder:
”Ehuru inflyttad till Borås är han idag en av våra mest framstående och mest typiska boråsare. Med sitt entreprenörskap har han en viktig roll i att Borås återtagit sin position som ledande textilstad. Genom en butikskedja som sträcker sig över fem länder och ett arkitektoniskt landmärke i hemstaden medverkar han till att namnet Borås betyder respekt.

På ett självklart och engagerat sätt deltar han i att utveckla Borås, och har förmåga att leverera raka budskap och sanningar.”

Boråsarens röst räknas
Enligt traditionen får boråsaren vara med och tycka till om ambassadörskapet. Kriterierna är att personen ska vara en representativ ambassadör för staden och bo eller ha rötter i kommunen. Juryn tar ställning till förslagen och kan också nominera egna förslag för att utse Årets Boråsambassadör.

Jörgen Appelqvist
Jörgen har gått den långa vägen, från expedit på dåvarande Ekbergs unga män i Kristianstad på 60-talet till en spikrak karriär på JC där han avancerade till vice vd. Idén om en egen kedja föddes i slutet på 80-talet. Men det var först när JC ville göra Jörgen Appelqvist till vd för dotterbolaget Brothers och placera honom i Göteborg som han bröt upp.

1997 startar familjen Appelqvist Gina Tricot. Det börjar med tio franchisebutiker och en egen butik på Vallgatan i Göteborg. Tillväxten i företaget var under början av 2000-talet närmast explosionsartad. Under fem år fördubblade Boråsföretaget sin omsättning, varje år. 2010 utsågs Gina Tricot till Maratongasell efter att ha varit gasellföretag åtta gånger.

2010 byggdes ett nytt huvudkontor i centrala Borås. Med sin spektakulära och visuellt tilltalande form, ritad av Wingårdh arkitekter, blev kontoret snabbt något av en ikonbyggnad i Borås.

Idag har företaget ca 2000 anställda, 177 butiker och omsätter ca 2,4 miljarder kr.

Tidigare ambassadörer 1990 - 2013
Borås började fira stadens födelsedag 1990 efter förslag från en kommuninvånare. Vid födelsedagsfirandet har varje år utsetts en boråsambassadör. Boråsmbassadörer genom åren är som följer:

1990 sångerskan Ewa Roos
1991 landshövding Bengt K Å Johansson