Årets turistprofil utsågs när Boråsregionen firade turismens dag

Årets turistprofil utsågs när Boråsregionen firade turismens dag

Fredagen den 26 september firade Turistorganisationerna i Boråsregionen Turismens dag med ett frukostseminarium på Hotell Scandic Plaza i Borås. Där uppmärksammades också vinnaren av utmärkelsen Årets Turistprofil.

FN:s världsturistorganisation UNWTO har firat World Tourism Day sedan 1980. Syftet med dagen är att uppmärksamma turismens roll i världen liksom att visa hur den påverkar sociala, kulturella, politiska och ekonomiska värden.

Årets turistprofil
Priset delas ut av Turism i Sjuhärad/Leader Sjuhärad i samverkan med Boråsregionens Turism- organisationer och i samarbete med Borås Tidning

Vinnare: Föreningen Kultur 1740, Kjell Svensson – Driver Glasets Hus i Limmared

Motivering: Med 30 000 besökare under året, över 10 000 besökare under sommarens utställning ”Tre Giganterna” där glasblåsarna Ulrica Hydman Vallien, Bertil Vallien och Kjell Engman ställer ut tillsammans för första gången, är Glasets Hus i Limmared, det i särklass största besöksmålet i Tranemo och ett av de största i Boråsregionen. Bakom husets tvååriga succéhistoria står föreningen Kultur 1740, med Kjell Svensson i spetsen. Med det engagemang och de otroligt många ideella timmar som läggs ner i huset för att öka antalet besökare och hela tiden skapa mervärden som lockar ytterligare besökare att komma, som bla innovativa kreationer i huset, aktiviteter för att höja värdskapet mm, ökar de inte bara invånarnas stolthet över bygden utan sätter även Limmared, Tranemo kommun och hela regionen på den nationella och internationella kartan.

Under frukostseminariet talade Västsvenska Turistrådets VD Fredrik Lindén. Vi fick också lyssna till Troed Troedsson, framtidsanalytiker.

Juryn för priserna:
Annika Andersson, Leader Sjuhärad
Roland Haraldsson, Leader Sjuhärad
Håkan Palmborg, Borås Tidning
Rolf Danielsson, Västarvet
Manda Schillerås, Västsvenska Turistrådet
Daniel Göök, Business Region Borås

För mer information kontakta:
- Marita Curran, BoråsBorås AB, 0734-15 32 06
- Roland Haraldsson, Leader Sjuhärad, 0703-19 12 02