Adam Englund är årets Boråsambassadör 2023

Adam Englund är årets Boråsambassadör 2023

Under firandet av Borås födelsedag, som även detta året uppmärksammades med picknick och musikunderhållning i Stadsparken, tillkännagavs enligt tradition årets Boråsambassadör.

Motiveringen för årets ambassadör löd:

Är det inte något alldeles särskilt ändå, att få höra hembygdens platser besjungas i sånger som spelas miljoner gånger?

Genom sin hyllningslåt om hemstaden beskriver han områden som är kända för många av oss. Om känslan av att gå Döbelnsgatan ner mot Röda Kvarn. Om att längta bort som ung men ändå få dansa på X & Y. Om att möta sommaren på Ryssby klint och om ungdomens dagar.

Kärleken till hemstaden skiner extra starkt i refrängen -”Alla hatar dig Borås, men dom fattar ingenting. Nä dom fattar ingenting.”

Kreativiteten i ord och toner stannade aldrig vid kommungränsen. Nu lyfter han mot stjärnorna som Rymdpojken och som låtskrivare för andra artister, där samarbetet med grannstadens son Victor Leksell letat sig rakt upp på Spotify-toppen. Den färska placeringen på Stims +100!-lista över Sveriges snabbast växande låtskrivare vittnar om att stjärnhimlen har fått konkurrens.

Årets Boråsambassadör är Adam Englund, med artistnamnet Rymdpojken.

Uppträder på Borås födelsedag
På födelsedagskvällen kan boråsare och besökare återigen se Adam Englund på scen. Han uppträder på Stora torget klockan 18.00 som en del av det officiella födelsedagsprogrammet.

Boråsarens röst räknas
Enligt traditionen får boråsaren vara med och tycka till om ambassadörskapet genom att nominera en passande person. Kriterierna är att personen ska vara en representativ ambassadör för staden och bo eller ha rötter i kommunen. Juryn tar ställning till förslagen och kan också nominera egna förslag för att utse Årets Boråsambassadör. Juryn har bestått av Kommunstyrelsens ordförande samt vice ordförande, Borås näringslivs ordförande samt vice ordförande, Borås Tidnings Chefredaktör samt kanalchef på Radio P4 Sjuhärad.

Tidigare ambassadörer 1990 - 2022
Borås började fira stadens födelsedag 1990 efter förslag från en kommuninvånare. Vid födelsedagsfirandet har det varje år utsetts en Boråsambassadör. Boråsambassadörer genom åren är som följer:

1990 sångerskan Ewa Roos
2020 Nadim Ghazale – Kommunpolisen och samhällsengagerad brobyggare
2021 Ingvar Carlsson - Sveriges fd. statsminister
2022 Pernilla Nyrensten, grundare Revolution Race

Mer information - Jessica Till, projektledare Borås TME, jessica.till@boras.com, 0707-363986

Borås TME är ett kommunalt bolag som samägs av Borås Stad och Borås Näringsliv ekonomisk förening i syfte att verka för att Borås framstår och upplevs som en mycket attraktiv stad för invånare och besökare. Bolaget ska offensivt marknadsföra staden, men också arbeta aktivt med att förbättra och utveckla nuvarande verksamhet inom besöksnäring och platsutveckling.

facebook.com/hejboras/

instagram.com/hejboras/