Photo of Jordan Reynolds courtesy of Mr Nicky Nunn

AIBA riktar blickarna mot King of the Ring

Intresset för nordens största boxningsturnering är fortsatt stort. Så stort att AIBA (det internationella boxningsförbundet) för första gången på mycket länge kommer göra domarutvärderingar på plats i Sverige.

King of the Ring lockar årligen upp emot 400 deltagare från närmare tiotalet nationer. Turneringen har vuxit enormt och med tre ringar, tre dagar och så många boxare kan man sedan några år titulera sig nordens största boxningsturnering, alla kategorier.

- Det känns väldigt spännande att AIBA:s representanter kommer att vara på plats. Det anses som en väldigt stor händelse, även ifrån de svenska förbundet. Som arrangörer har vi länge fått beröm för att vi har hög kvalitet på domarna under King of the Ring. Det här gör troligen att de kommer skärpa sina insatser ytterligare, säger Ray Husac arrangör BK Rebel.

AIBA nyttjar ett trestjärnigt system för att gradera domare och vid en utvärdering kan domaren graderas upp eller ner i antalet stjärnor. Varje domare måste genomgå en utvärdering var fjärde år och nu hamnar de alltså under AIBA:s lupp vid turneringen i Borås.

Den 25-27 november går turneringen i Boråshallen och självklart finns den regerande mästaren Jordan Reynolds (Storbritannien) på plats för att försvara sin titel.

Ray Husac, tävlingsarrangör BK Rebel, 0735-94 54 11