Alla boende inom vård- och äldreomsorgen bjuds på jubileumsmiddag

Alla boende inom vård- och äldreomsorgen bjuds på jubileumsmiddag

Borås högtidlighåller stadens 400-årsjubileum på födelsedagen 29 juni. För att uppmärksamma firandet bjuds samtliga boende på vård- och äldreomsorgens boende, samt gäster på korttidsenheter och dagverksamheteter på middag och jubileumsbakelse.

– Det känns extra roligt att ge de som bor på våra boenden, möjlighet att delta i firandet av vårt 400-årsjubileum, säger Johan Wiklander (L), ordförande i Vård- och äldreomsorgsnämnden.

I hela planeringen av jubileumsfirandet det lagts vikt vid att nå ut till alla boråsare, inte bara de som kan ta sig till platsen för olika evenemang. Därför genomförs en sändning digitalt där Borås får fyra presenter: Jubileumsskulpturen, Boråsambassadören, startskottet och namngivningen av det framtida fem kilometer långa parkstråket genom staden, samt högtidstal av kronprinsessan.

– Den digitala sändningen var planerad som komplement för alla dem som inte kunde komma på fest. I och med att pandemins restriktioner hindrar oss från att samlas till stor fest, blir sändningen istället plattformen för huvudhögtidlighållandet, säger Fredrik Beckman, konstnärlig ledare för Borås 400-årsjubileum.

– Vi hoppas att så många boråsare som möjligt går ut och har picknick på födelsedagen. Det finns ett fint värde i att göra något samtidigt som andra en högtidsdag. Och att boende inom äldreomsorgen kan ta del på det här sättet, med picknickinspirerad middag och tillsammans titta på högtidlighållandet är verkligen roligt, säger Fredrik Beckman.

Meny på vård- och omsorgsboenden och korttidsenheter:

Lunch: Kycklingfilé med hasselbackspotatis och bearnaisesås. Till dessert blir det persikopaj med glass/vispgrädde.

Middag/kvällsmat: Kallskuret/charkbricka med mimosasallad och bröd (lite picknicktema)

Alla enheter får jubileumsbakelser levererade på förmiddagen, att avnjutas när det passar.

Dagverksamheterna

Firar med bakelse och en festlig dag.

Kontakt:

Annika Martinsson, biträdande verksamhetschef vård- och omsorgsboende, 033-35 52 92

Fredrik Beckman, konstnärlig ledare Borås 400-årsjubileum, 0707-13 59 78

Borås TME är ett kommunalt bolag som samägs av Borås Stad och Borås Näringsliv ekonomisk förening i syfte att verka för att Borås framstår och upplevs som en mycket attraktiv stad för invånare och besökare. Bolaget ska offensivt marknadsföra staden, men också arbeta aktivt med att förbättra och utveckla nuvarande verksamhet inom besöksnäring och platsutveckling.

facebook.com/borascom/

instagram.com/boraspunktcom/