Borås byter namn och blir boras.com

Borås byter namn och blir boras.com

Borås är en kommun som vill ligga i framkant. Nu tar staden ytterligare ett steg i den riktningen och byter namn till boras.com. Borås blir först i landet att ta ett så radikalt steg, men det är samtidigt en naturlig följd av en rad satsningar för staden att bli mer digital. En större satsning på digitala- och socialamedier inleddes av staden redan för ca tre år sedan och att nu ta steget fullt ut blir ett naturligt led i den påbörjade utvecklingen.

– Efter 1906 års stavningsreform så ändrade Hälsingborg sitt namn till Helsingborg 1912, nu 100 år senare, vill vi ta det ett steg längre, och vi måste finnas med i den virtuella världen, så boras.com blir nu stadens nya namn, säger kommunstyrelsens ordförande Ulf Olsson.

Det har varit mycket hemlighetsmakeri kring namnbytet, det slutgiltiga beslutet togs för en dryg vecka sedan. Vägskyltar vid infarterna till Borås har reda börjat bytas ut. Den första finns redan på plats vid Borås södra infart utmed riksväg 41.

– Transportstyrelsen ser positivt på det här, det blir en direkt anpassning till EU:s nya vägmärkesförordning, säger Jan-Åke Claesson, sektionschef på tekniska förvaltningen.

Helena Alçenius, vd för BoråsBorås, har varit med i gruppen som arbetat fram förslaget till det nya namnet.

– Idag besöker allt fler människor städer virtuellt och därför måste vi vara sökbara. Borås har alltid varit framsynt, vi ligger i en region som växer, och enligt trafikverkets färska kapacitetsutredning om Europakorrridoren är vi en av de mest växande orterna i landet, så vi måste bygga för framtiden, säger hon.
På frågan om det drastiska beslutet inte kommer att väcka förvåning och kanske till och med ilska hos boråsarna, är både Alçenius och Olsson övertygade om att det kommer att bli debatt.

– Det är klart att vi kommer att få svara på många frågor, men jag är övertygad om att Borås, eller boras, är moget för ett namnbyte, säger Ulf Olsson.

Skylten vid södra infarten är ju redan på plats, men när kommer boråsarna att märka de stora förändringarna?

– Mycket är redan gjort, så det kommer att gå fort. Vill man ha mer information så går det bra att surfa in på hemsidan boras.com, säger Olsson.

Det finns i dag 96 000 kommuner i Europa.

– Konkurrensen är stenhård så det gäller att vara sökbar, säger Helena Alçenius.

Mer information lämnas av
Helena Alcenius, VD BoråsBorås AB