Boråsregionen firade Turismens dag

Boråsregionen firade Turismens dag

Tisdagen den 27 september firade Turistorganisationerna i Boråsregionen Turismens dag med ett frukostseminarium på Sinnenas Hus i Borås. Där uppmärksammades också vinnaren av utmärkelsen Årets Turistprofil.

FN:s världsturistorganisation UNWTO har firat World Tourism Day sedan 1980. Syftet med dagen är att uppmärksamma turismens roll i världen liksom att visa hur den påverkar sociala, kulturella, politiska och ekonomiska värden.

Årets turistprofil
Priset delas ut av Boråsregionens Turistorganisationer i samarbete med Borås Tidning.

Vinnare: Patrik Ekelund, Tånga Hed

Motivering:
”Årets vinnare visar hur en stark och målmedveten satsning kan utveckla en verksamhet. Den är också ett bra exempel på möjligheterna att kombinera en bred verksamhet med nischade arrangemang anpassade för skilda målgrupper under hela året.

Pristagaren samverkar och samarbetar med andra företag på sin destination för att öka nyttan för kunden och det är enkelt att hitta, kontakta och söka information om verksamheten tack vare fräsch och modern kommunikation i flera kanaler.

Genom ett bra samarbete med kommun, näringsliv och andra aktörer samt med fokus på besökarens upplevelse har Tånga Hed blivit ett starkt lokalt besöksmål vars turistekonomiska effekter spiller av på andra branscher i dess närområde.”

Juryn för priset:
Annika Andersson, Leader Sjuhärad
Manda Schillerås, Turistrådet Västsverige
Magnus Johansson, Borås Tidning
Rolf Danielsson, tidigare Kulturarvet
Anna Laang, Boråsregionen

Under frukostseminariet informerade turistorganisationerna om vad som är på gång i Boråsregionen. Johan Falk berättade om världscupen i längdskidor som arrangeras 21-22 januari 2017 i Ulricehamn. Vi fick också lyssna till Susanne Pettersson, en mycket efterfrågad föreläsare och förändringskonsult, på temat ”ta fram kraften inom dig”.

För mer information kontakta:
Marita Curran, BoråsBorås AB, 0734-327504