Boråsregionens friluftsliv presenteras på Nordic Outdoor

Boråsregionens friluftsliv presenteras på Nordic Outdoor

Friluftsliv och naturturism ligger i tiden och intresset ökar hela tiden. Det gör också kraven på utbudet och kvalitén på leder, aktiviteter, upplevelser och infrastrukturen runt de samma. I Boråsregionen har man de senaste två åren jobbat hårt med utvecklingen och nu är det dags att verkligen visa upp resultatet.

- Regionen erbjuder fantastisk natur och är strategiskt belägen inom bra avstånd från övriga Europa och med bra förbindelser för gäster från övriga världen. Vi har länge haft många aktörer som jobbat med ett aktivt friluftsutbud, men först nu faller samordningen och strukturen runt omkring på plats med service, logi, transporter m m, säger projektledare Marita Curran.

På Nordic Outdoor presenterar Boråsregionen sin outdoorsatsning tillsammans med ingående leder i projektet Vandra i Sjuhärad, cykelleden Sjuhäradsrundan samt utbudet runt lederna samt den kommande Vandringsfestivalen 10-11 maj.

I regionen arrangeras också Sveriges största vandringsevent, Linnémarschen som 2014 går för 38:e gången i ordningen. Evenemanget drar ett stort antal internationella deltagare och utgör därmed en naturlig kanal för locka fler turister att uppleva outdoorturism i regionen.

Vandra i Sjuhärad innefattar i dagsläget nio inventerade och kvalitetssäkrade leder inom regionen. Lederna har digitalt kartmaterial och utvecklas nu med paketerbjudanden tillsammans med logianläggningar och andra serviceföretag. Genom Vandra i Sjuhärad arrangeras också en vandringsfestival den 10-11 maj med aktiviter och vandringsevent för att visa upp och medvetandegöra lederna.

Cykelleden Sjuhäradsrundan erbjuder en 150 km lång led genom fyra kommuner. Leden är unik så tillvida att större delen av sträckningen går på gammal banvall, 120 km är helt bilfri och resterande delar går genom lågtrafiknät. Leden är den första i Sverige med den nya nationella skyltningsstandarden för cykelleder och erbjuder stor variation i passager genom landsbygd och kommunernas centralorter.

Träffa oss på Nordic Outdoor, 21-23 mars Svenska Mässan i Göteborg, monter A04:20 outdoornordic.com

Marita Curran, projektledare BoråsBorås TME AB, 033-35 70 97