De bjuder upp till dans i Stadsparken under Sommartorsdagarna® 2018

De bjuder upp till dans i Stadsparken under Sommartorsdagarna® 2018

Varje torsdag kl 21,v 26-32, bjuder Sommartorsdagarnas® dansband upp till dans i vår vackra stadspark. En härlig sommarkväll i parken som inte tar slut förrän strax innan midnatt (kl 23.30). I år får vi dansa till flera av Sveriges mest kända dansband.

Sommartorsdagarnas innehåll:
18.00 Barnunderhållning – program släpps 17 maj
19.00 Förband – vinnaren av Torsdagsallén
20.00 Lokalt förband – program släpps 3 maj
21.00 Huvudartist – alla artister är releasade
21.00 Dansband – se nedan

Vi har skapat en spotifylista där du kan lyssna till de två mest populära låtarna för varje huvudartist, och en för dansbanden.

Arrangör
Det är staden och näringslivet som gemensam bjuder på Sommartorsdagarna® i Borås. Sommartorsdagarna® startades 1989 och har sedan dess arrangerats av centrumbolaget Borås City. Sedan 2010 är det kommunala destinationsbolaget Borås TME medfinansiärer.

- Lisa Statham, cityledare/ansvarig arrangör, Borås City, 0706-49 88 02
Helena Alcenius, vd Borås TME, 0705-41 54 44

Mer om dansbanden - Sommartorsdagarna® 2018

28 juni Drifters
Ett av Sveriges största dansband genom tiderna startade 1962. Redan från början var målsättningen att varje spelkväll göra allt för att lämna en nöjd danspublik efter sig. Att aldrig ge avkall på denna ambition är nog en av anledningarna till att ha lyckats hålla sig på toppen i snart 50 år. Att sedan släppa skivor, hamna på Svensktoppen (14 ggr), medverka i massor av TV-program gör ju inte saken sämre.

5 juli Fernandoz
Fernandoz, dansbandet från dom Värmländska skogarna, släpper nu sitt 12:e FullCd-album. För drygt ett år sen växte planerna fram om att göra en Tema-platta. Fernandoz och deras skivbolag Neptun kom fram till att göra en platta med enbart gamla Countrygodingar. Detta har varit en dröm för bandet en längre tid, och nu blev det verklighet. Med stor omsorg valdes 12 gamla kända klassiker ut från 1950-talet t.o.m. 1970-talet. Countrymusiken har och har haft många undergenrer och stilar genom åren, men Anders, sångaren i bandet, tycker att dom fått med "a little bit of this and a little bit of that".

12 juli Date
Låter Date bekant? Kanske har du sett oss medverka i Dansbandskampen, kanske i Sikta mot stjärnorna. Eller kanske i Melodifestivalen eller Bingolotto? Bandet har sedan starten 1993 medverkat i en rad olika TV-program.

Gruppen bildades 1993 under namnet Släktingarna. Namnet Date togs inte förrän 1997 då bandet deltog i TV-programmet Sikta mot stjärnorna som pojkbandet Take That med låten Back for Good.

Date har medverkat i Melodifestivalen tre gånger.
2001: Om du förlåter mig.
2002: Det innersta rummet
2005: Hörde änglarna viska ditt namn

Date har vunnit Guldklaven som årets nykomling och Jan Lindberg vann Guldklaven för årets basist 2006. Date har även varit Grammisnominerade för bästa dansbandsalbum.

Utöver detta har bandet medverkat i en rad olika TV-program så som Bingolotto, Go´kväll, Dansbandslåten, Nyhetsmorgon, Café Norrköping m.fl.

19 juli Callinaz
Callinaz är ett ungt dansband från nordvästra Skåne. Med en tydlig profil och sitt eget sound turnerar bandet runt både Sverige och har under senare år dessutom kommit att bli ett av Norges populäraste band. Musiken som spelas är en mix av swing, rock´n´roll och rockabilly i ett sound som inspireras av 50, 60-talet möter dagens populärmusik.

Bandet har tidigare fått prestigefyllda nomineringar och tilldelats pris! Carolina, som är den av få kvinnliga kapellmästare i Sverige, nominerades i Guldklaven till årets sångerska åren 2013 och 2016 och vann årets utstrålande musiker i Guldsladden föregående år. Andreas nominerades samma år till årets trummis i Guldsladden och bandet nominerades till årets band. Callinaz vann också Sveriges radiopris som årets uppstickare i Guldklaven 2014.

Callinaz har en fräsch stil och ett helt eget sound som gör dem unika på nordens dansbanor. Det bjuds på ett gött livegung, stor variation och en rolig show!

26 juli Titanix
Titanix är bandet som tog tv-tittarna med storm hösten 2009 när dom tog sig hela vägen till final i Dansbandskampen i SVT. I finalen kom bandet på andra plats.

Lite historia: Titanix har spelat på heltid sedan 1989, med andra ord en mycket rutinerad orkester. Med sig i bagaget har dom bl.a. två finalplatser i Dansbands-SM, ett par Svensktoppsplaceringar, Kulturpris från sin hemkommun, Guldklavenomineringar där Maria blev ”Årets Sångerska 2010”, Stefan "Årets Gitarrist 2007" för att sedan ta hem "Årets Album 2013" med Albumet "Genom Natten". Även en Grammisnominering har det blivit för bandet med Albumet ”Drömmar får liv”.

Det var lite av vad denna orkester hunnit med...

2 aug Chiquita
1970 startade Kenneth tillsammans med några vänner i skolan ett band som 1972 fick namnet Chiquita Brass.
1974 var Chiquita på Svensktoppen för första gången med en låt som heter ”Fredag du är här igen...”
1977-1979 bytte Chiquita stil till discon som var enormt poppis.
1981 på hösten kom nuvarande sångaren Benny till Chiquita och då blev det traditionell dansmusik i bandet igen.
1987 kom samarbetet med Marianne Grammofon i Skara igång där vi har släppt tre fullproduktioner och mängder av samlings-CD genom åren.
2001- Från Cd:n "Säg att du älskar mig än" blev låten "Rena Rama Vilda Västern"
Årets låt, framröstad av radio P4-lyssnarna.
2004 Cd:n "En Enda Stor Familj" blev Årets Bästa Dansbands-CD som släpptes då!
Nu jobbar vi vidare med nästa CD som kommer under året.

9 aug Martinez
Martinez är Härnösandsbandet som bjuder på sväng från sin egen låtskatt kryddat med låtar från förr. Martinez har medverkat i bl.a Bingolotto, Allsång på Skansen och haft flera låtar på svensktoppen.

Sångerskan Sandra blev 2016 utsedd till årets sångerska och vann en Guldklav i Malung.

Sann spelglädje utlovas och en doft från 60-talet gör sig påmind när Martinez bjuder upp till dans.