Golden Girl – slår alla rekord, igen!

Golden Girl – slår alla rekord, igen!

Världens största boxningsturnering för kvinnliga boxare växer så det knakar, minst sagt. Med en knapp vecka till start för årets upplaga av The Golden Girl Championship kan arrangören räkna in över 370 anmälda boxare från närmare 30 nationer. Det är närmare 100 deltagare och 10 nationer fler än vid samma tidpunkt föregående år.

- Ja, vad ska man säga. Vi slår ju nya deltagarrekord i princip varje år. Man är ju alltid lite orolig i början, ska vi lyckas slå rekord även i år? Mängden deltagare och antalet nationer är inget självändamål i sig men vår turnering har en stor attraktionskraft, hög kvalité och ett väldigt gott renommé i boxningsvärlden, det är det viktigaste för oss, säger Ray Husac.

Arrangörsföreningen BK Rebell arrangerar två av världens största turneringar (Golden Girl och King of the Ring) i Borås varje år och båda växer så det knakar, byte av hall eller stad är dock inte aktuellt.

- Nej, under de senaste månaderna har frågor och erbjudande om att flytta turneringarna till både Dubai och Kenya, men det är här i Borås och Boråshallen vi gör det. Staden ligger bra till geografiskt för svenska boxare och närheten till Landvetter gör det otroligt smidigt för större delen av världen att ta sig hit. Boråshallen är mäktig och ger en perfekt inramning till våra turneringar så vi har inga planer på något annat, fortsätter Husac.

Studio Golden Girl blir en av årets nyheter under turneringen. Under flera år har arrangören tillsammans med norska Knockout.no livestreamat turneringen, med fantastiska tittarsiffror över världen. I år tar man sändningarna steget längre och lanserar Studio Golden Girl som kommer sändas kostnadsfritt på facebook. Matcherna streamas som vanligt, medan studion kommer fokusera mer på ett magasinformat med uppsnack, intervjuer, eftersnack och massor av boxning, allt under ledning av engelska proffsboxaren tillika boxningscoachen Cherelle ”Hummingbird” Brown.

- Vi är väldigt stolta och glada över att varje år ha förmånen att två av världens största boxningsturneringar arrangeras i Borås. Det finns ett väldigt driv hos arrangören och det är fantastiskt att jobba med idrottsevenemang som hela tiden växer och utvecklas. Mängden deltagare från så många nationer som vi får chansen att hälsa välkomna till Borås i kombination med de ca 20.000 åskådarna via streamen, sätter naturligtvis staden på kartan, säger Henrik Björnander, projektledare Borås TME.

Boxare att hålla koll på:

• Caroline Cruveillier, France, elite 57kg - Silver medallist from the 2019 AIBA Women's World Boxing Championships; EUBC European U22 Champion in 2019; Bronze medallist at the 2019 EUBC European Elite Boxing Championships
  • Karina Tazabekova, Russia, elite 57kg - Silver medallist at the 2019 EUBC European Elite Boxing Championships; Russian Elite National Champion in 2019
  • Agnes Alexiusson, Sweden, elite 60kg - AIBA Women's Youth World Champion; EUBC European Youth Champion; Bronze medallist at the Minsk 2019 European Games
  • Galina Golovchenko, Russia, elite 69kg - Competitor at the 2019 AIBA Women's World Boxing Championships; Winner of the 2019 World Cup of Petroleum Countries Tournament
  • Love Holgersson, Sweden, elite 75kg - Bronze medallist in the 2019 EUBC European Women's Boxing Championships; AIBA Youth World Champion
  • Sabina Bobokulova, Uzbekistan, youth 51kg - ASBC Asian Women's Junior Champion in 2019
  • Bojana Gojkovic, Montenegro, youth 54kg - Two-time EUBC European Junior Champion
  • Nikolina Boke, Latvia, youth 57kg - Silver medallist from the 2019 EUBC European Women's Junior Boxing Championships

- På det lokala planet är Jeanette ”Bad intention” Svensson en av favoriterna. Vid förra årets upplaga av Golden Girl förlorade Jeanette men hon är avsevärt starkare i år och full av revanschlust. Jeanette boxas för vårt eget Team Golden Girl, med klubbtillhörighet i Skene AK och är just nu rankad femma i Sverige efter fem vinster på sina sex senaste matcher, avslutar Ray Husac.

Se boxning i Boråshallen 31 januari-2 februari
- Fredag 17.00-22.00 (fri entré)
- Lördag 10.00-18.00 (fri entré) samt 19.00-22.30 (elitgala, entré vuxna 100 kr, barn under 10 år 50 kr eller familj 2 vuxna+2 barn 200 kr.
- Söndag 10.00-15.00 (fri entré)

TV-sändningar och Studio Golden Girl via knockout.no

Ray Husac, BK Rebell/Skene AK, 0735-95 54 11