Golden Girl störst i världen

Golden Girl störst i världen

The Golden Girl Championship är nu världens största oberoende damturnering i boxning. Turneringen växer så det knakar och på bara några få år har man utvecklat evenemanget från en ordinär turnering till Europa- och världsklass.

- Det känns nästan lite galet. Vi har över 260 anmälda deltagare från 20 nationer som kommer hit för att göra upp om den åtråvärda titeln och blir årets Golden Girl. T o m hotellrummen i Borås börjar bli fullbokade, det kunde vi inte vår vildaste fantasi föreställa oss när vi startade turneringen 2009 och lockade knappt 70 boxare, säger arrangören Ray Husac.

Stornationer som Ryssland, England, Kazakhstan och Irland deltar med riktigt vassa boxare och ytterligare 16 nationer finns representerade.

- Inga länder skickar några blåbär hit, den saken är säker. Ryssland kommer med Europamästare, världsrankade namn och OS-boxare. Samtliga nationer som är representerade är i dagsläget; Ryssland, Kazakstan, England, Finland, Irland, Danmark, Sverige, Norge, Kanada, Ungern, Skottland, Montenegro, Vitryssland, Tyskland, Holland, Frankrike, Armenien, Italien, Schweiz och Slovakien.

Det är med glädje som arrangörsklubben BK Rebell kan bjuda in alla dessa toppidrottskvinnor. Klubben fick ta emot SISU:s idrottspris Årets förening, vid Föreningsgalan i Borås i november. Utmärkelsen grundar sig i klubbens hårda arbete för damboxningen och jämställdhet.

Boxare från hela världen ansluter till Borås redan på torsdagen den 2 februari. Turneringen börjar med invägning på fredagsmorgon och pågår intensivt hela helgen i Boråshallen. AIBA, världsorganisationen för amatörboxningen kommer att vara på plats med representanter.

- Nytt för i år är att tittarna, de ca 15.000 från hela världen som följer live på nätet, kommer att kunna rösta på sin favoritkandidat för vinnarbältet. En jury på sju personer kompletteras med tittarnas röstningar, där tittarna mostsvarar en juryröst, berättar Ray.

På plats kan man se världsstjärnor och på elitgalan under lördagskvällen går de allra bästa matcherna. Arrangörsklubbens eget Team Golden Girl har många bra boxare som ställer upp. Topprankade landslagsboxaren Sophia ”Machinegun Sophie” Smith rankas 1 i Sverige och numera också i Norden, sedan Sarah Mafoud, Danmark gått över till proffsboxning.

Mona ”The Trixter” Husac, rankas 4:a i Sverige i 69 kilosklassen, fortfarande obesegrad.

Andrea Pettersson rankas 6:a i 64 kilosklassen. Utöver detta medverkar ytterligare tre tjejer som skall jaga medaljer för Team Golden Girl.

Tider
Fredag 3/2: matchstart 16.00, pågår till 23.00

Lördag 4/2: matchstart 10.00, pågår till 18.00
Elitgalan: 19.00-22.00, Insläpp 18.30 (entré 100 kr)

Söndag 5/2: finalpasset: 10.00- 15.00. Prisutdelning och kröning av GOLDEN GIRL ca 15.15.

För mer information:
Ray Husac, BK Rebell 0735-945411