Tidigare verk av Elina Metso, en av årets 12 konstnärer i No Limit: Artscape Edition.

Hela listan – här är konstnärerna för No Limit: Artscape Edition 2020

När No Limit: Artscape Edition arrangeras 17–20 september kommer festivalen för första gången helt fokusera på den svenska street art-scenen. Nu är det klart vilka 12 konstnärer som deltar.

Sveriges gatukonstscen har utvecklas mycket de senaste åren och det finns en lång rad konstnärer som etablerat sig på den allra högsta nivån. De 12 konstnärer som deltar i No Limit: Artscape Edition representerar många olika stilar och uttryck och skapar en spännande mix.

– Artscape försöker alltid visa upp en spännande bredd på konstnärliga uttryck i våra projekt. Samtidigt är det viktigt att allt fungerar som en helhet. Årets No Limit blir helt förlagd till en stadsdel och med enbart svenska konstnärer – men variationen inom gruppen är enorm. Helt olika tekniker, färgval och referenser. Allt från fotorealism och kalligrafi till magiska sagovärldar och mer graffitiinspirerade verk. Även skulpturer och textilkonst kommer få plats i årets projekt, berättar Daniel Wakeham, Artscape.

– När vi väljer konstnärer är det viktigt att de håller en viss konstnärlig nivå. Utöver det är vi intresserade av att blanda rutin med nya talanger – visa upp de som är på höjden av sin karriär samtidigt som vi ger chansen till morgondagens stjärnor. Vi är mycket nöjda med balansen i årets projekt och det är ett mycket färgglatt gäng som kommer måla om Norrby nästa månad, säger Tor Hedendahl, Artscape.

Här är konstnärerna som deltar i No Limit: Artscape Edition:

Huge

Huge har målat graffiti sedan 80-talet och hunnit skapa offentlig konst världen över, från Stockholm och Paris till Los Angeles och Shenzhen. Han har framför allt gjort sig känd med sin egen unika stil som kallas för “Helium Graffiti” – hyperrealistiska ballongbokstäver.

Amara Por Dios

Amara Por Dios är uppvuxen i Stockholm och har under flera år bott och varit verksam i London. Hennes stil känns igen på hennes livliga färger, organiska former, mönster och ansikten. Redan 2014 utsågs hon av The Guardian till en av Storbritanniens främsta kvinnliga gatukonstnärer.

Q

Q är en konstnär från Lindesberg. Hennes karaktäristiska figurer har ofta liknande egenskaper med de du ser i serietidningar och animerade filmer - färgstarka och uttrycksfulla. Q arbetar med många olika medium utöver muralmåleriet, som till exempel foto, film och skulpturer.

Delicious Brains

Delicious Brains, eller Kim Demåne, är en mångfacetterad konstnär som gör både egna utställningar, väggmålningar, omslag till tidningar, albumomslag och musikvideos. Han har en lekfull och färgglad stil med mycket detaljer och har tidigare gjort konstverk till bl.a. den världsomfattande konferensen TEDGlobal och musikern Frej Larsson.

Vickan

Vickan är tatueraren som en dag bestämde sig för att prova på sprejkonst. Med sin fantasifulla och karaktäristiska stil etablerade hon sig snabbt som ett namn inom den svenska gatukonst-scenen. Vickan är från Boden och är idag baserad i Stockholm.

Appear37

Adam Algotsson, eller Appear37, är en street art-konstnär från Borås som nu får måla i stor skala på hemmaplan. Adam fastnade för graffiti i tonåren och fick ett av sina första beställningsjobb av samma polis som tidigare tagit fast honom för att ha målat illegalt. Han har sedan dess utfört över 100 beställningsjobb till företag och privatpersoner.

Elina Metso

Med en bakgrund inom spelutveckling och illustrationer har Elina Metso erfarenhet av många olika material och stilar, vilket återspeglas i hennes konstverk. Hon målar helst porträtt, ofta av kvinnor eller androgyna karaktärer och gärna med mycket färg.

Etile

Etiles stil kallas för Calligraffiti, vilket är en mix mellan kalligrafi och graffiti. Etile kommer från Karlstad och arbetar idag som tatuerare i Göteborg, staden där han också skapar många av sina gatukonstverk.

Malin Bobeck Tadaa

Malin Bobeck Tadaa är en textilkonstnär och designer som kombinerar traditionella textilmaterial med optisk fiber, lysdioder och ny teknik. Med sina revolutionerande textilier skapar hon rumsliga installationer som inbjuder till interaktion. Hon fascineras av de världar som är dolda för oss – världar i djuphavet, yttre rymden eller inuti vår fantasi – vilket genomsyras i hennes konstverk.

Tim Timmey

Tim Timmey är en självlärd multikonstnär som skapar alltifrån enorma träinstallationer till muralmålningar och skulpturer. Hans verk föreställer ofta färgglada djurmotiv, tredimensionella mönster och galna varelser med en rejäl dos humor.

Korallpionen och Rickman

Under No Limit: Artscape Edition kommer konstnärerna Korallpionen och Rickman att måla tillsammans. I ett gemensamt konstverk kombinerar de Rickman råa och färgstarka fotorealistiska stil med Korallpionens färggranna blommor, växter och djur.

No Limit: Artscape Edition äger rum den 17–20 september 2020. No Limit intar i år för första gången en hel stadsdel i Borås, med den centrala stadsdelen Norrby som canvas för årets festival. Biljetter till guidningar finns att köpa redan nu.

Maria Lindh Ekman
maria.lindh.ekman@boras.com
nolimitboras.com

Artscape
Tor Hedendahl
tor@artscape.se

Daniel Wakeham
daniel@artscape.se

Borås TME är ett kommunalt bolag som samägs av Borås Stad och Borås Näringsliv ekonomisk förening i syfte att verka för att Borås framstår och upplevs som en mycket attraktiv stad för invånare och besökare. Bolaget ska offensivt marknadsföra staden, men också arbeta aktivt med att förbättra och utveckla nuvarande verksamhet inom besöksnäring och platsutveckling.

facebook.com/borasco

instagram.com/boraspunktcom/