Galleri Galej 2022

Helgens enklaste val. Galleri Galej - en fest för dig som älskar konst!

Den 10-11 september bjuder museer och gallerier i Borås upp till galej. Nio aktörer har gemensamma öppettider under helgen och satsar extra på att visa upp sin konst i en festlig inramning. Förutom att evenemanget utökar till en två dagars konstfest kan besökare även uppleva trubadur och annat kul på stan samt ta del av Galleri Galej-erbjudanden hos utvalda restauranger och caféer.

Genom Borås Art Biennial, No Limit och stadens museer och gallerier skapas en kulturell helhet av internationella mått. Under evenemanget Galleri Galej uppmärksammas detta lite extra hos stadens gallerier och museer. Helgen till ära bjuder de medverkande aktörerna in till festligheter, med allt från särskilda utställningar till levande musik. Precis som förra året har även utvalda restauranger och caféer erbjudanden för den som blir hungrig under dagen.

”Vi är glada att i år bjuda in till galej i två dagar, så att besökare får möjligheten att se så mycket konst de vill", säger Marita Curran, projektledare på Borås TME.

Under helgen kan besökare också uppleva trubadur och annat kul på stan. Dessutom blir det en tipspromenad med en fråga hos varje Galleri Galej-aktör med fina priser.

"Precis som förra året vill vi underlätta för människor att ta sig runt mellan de olika aktörerna. En kostnadsfri skyttelbuss kommer gå mellan aktörerna, så har man ont om tid eller inte hittar så bra är det ett enkelt sätt att uppleva Galleri Galej på bästa sätt”, fortsätter Marita Curran.

boras.com/galleri-galej finns mer information om evenemanget och medverkande museer och gallerier. Galleri Galej pågår 10-11 september kl 11.00-17.00 båda dagarna.

Medverkande:
Abecita Popkonst och foto
Borås Konstmuseum
Flaménska Galleriet & Borås och Sjuhäradsbygdens konstförening
Galleri Karlenström
Galleri Revolt
Lars Gustaf Gallery
Textilmuseet
Wärenstams
Ålgården - konstnärernas galleri och verkstäder

Marita Curran, projektledare Borås TME
marita.curran@boras.com