​King of the Ring exploderar 2018

​King of the Ring exploderar 2018

Med en vecka kvar till årets upplaga av King of the Ring står det nu klart att turneringen är större än någonsin tidigare. Den 23-25 november bjuds det på högklassig boxning i inte mindre än tre ringar i Boråshallen och turneringen är nu bland de absolut största i världen.

- Jag ser fram emot kommande helg med en viss skräckblandad förtjusning. I detta nu har vi 438 anmälda boxare från fler än 15 nationer. Vi har precis fått besked om att det Jordanska teamet beviljats visum vilket innebär att vi kommer ha omkring 460 deltagare i turneringen kommande helg. Det är otroligt roligt och det sätter vår organisation på prov på allvar, fast det är enbart positivt. Det får alla att vara på tå och göra sitt allra bästa för att skapa boxningsmagi i Borås, säger Ray Husac, tävlingsansvarig.

HEMA, del av elitgalan
Under lördagens elitgala blir det även show med HEMA (Historical European Martial Arts, som blev en succé under SM-veckan 2017 i Borås). Åskådarna i Boråshallen kommer att få uppleva en uppvisning i historisk stridskonst, med replikor av historiska vapen.

- HEMA-uppvisningen kommer verkligen bli spektakulärt och förmera underhållningen under elitgalan. Några av landets och världens främsta utövare inom idrotten kommer att bjuda på en storslagen show, något som vi tror kommer uppskattas av åskådarna i hallen. En kort regelintroduktion och därefter en dam- och en herrmatch bjuder vi på. Svenska mästaren på damsidan Britt Sjöqvist möter förra årets SM-trea Anna-Lotta Eriksson och Carl Ryrberg möter världsettan Dennis Ljungqvist, säger Husac.

Turneringen har på åtta år utvecklats till Europas i särklass största amatörboxningsturnering och nu en av de absolut största i världen. I år gör arrangören BK Rebell tillsammans med Borås TME en satsning på att öka underhållningsvärdet och förståelsen för idrotten.

- Det är många delar i det här, både mer idrottsliga och rent publikmässiga. Vi har tillsammans försökt hitta ett pedagogiskt angreppssätt med film, informationsmaterial och inofficiella domarsiffror mellan ronderna. På så vis vill vi göra idrotten mer lättförståelig och tillgänglig även för den som inte är insatt sedan tidigare, säger Stina Hallhagen, projektledare Borås TME.

- På det idrottsliga planet höjer vi nivån på domarna avsevärt. Av totalt 23 domare under turneringen är inte mindre än 16 internationella domare med tunga meriter i boxningsvärlden. Vår tidigare champion Alex Bishop (som blivit proffsboxare och därför inte tillåts deltaga) kommer tillbaka till Borås i egenskap av expertkommentator och prisutdelare. Det blir en stark symbolhandling att förra årets champion överräcker mästarbältet till årets King of the Ring, säger Husac.

Se boxning i Boråshallen 23-25 november
Fredag 16.00-22.00 (fri entré)
Lördag 10.00-18.00 (fri entré)
Elitgala lördag 19.00-22.00 (entré 100 kr)
Söndag 10.00-15.00
Prisutdelning i anslutning till finalpassets slut. Då koras årets King of the Ring.

Ray Husac, arrangör BK Rebell, 0735-94 54 11
Stina Hallhagen, projektledare Borås TME, 0734-32 75 05