Foto: Jörgen Jarnberger, Bildbyrån

​Maria Krafft Helgesson leder SM-veckan vinter i Borås 2021

Borås har genomfört två SM-veckor som värdstad, somrarna 2014 och 2017. Båda gångerna med goda vitsord från Riksidrottsförbundet och SVT. När Borås nu, som en del av stadens 400-års jubileum, tar sig an utmaningen att genomföra den sydligaste vinterveckan hittills väljer man återigen Maria som lokal projektledare för evenemanget.

Maria var stadens projektledare under sommarveckan 2017 och har även tidigare erfarenheter av riktigt stora evenemang genom sin roll som generalsekreterare för O-Ringen i Borås 2015. Hon har också en bred förankring i idrottsrörelsen såväl på det lokala planet som nationellt och internationellt genom sitt engagemang inom orienteringssporten och det svenska samt internationella förbundet.

- Med två fantastiska sommarveckor som erfarenhet antar vi nu utmaningen att genomföra en vintervecka. En vintervecka i sig ställer naturligtvis helt andra krav och sätter vädermässiga utmaningar på sin spets, då känns det extra tryggt med en stabil och erfaren projektledare. Jag vet att Maria, tillsammans med den lokala organisationen, idrottsföreningar, specialidrottsförbund, volontärer och funktionärer samt Riksidrottsförbundet och SVT kommer skapa ännu ett fantastiskt väl genomfört evenemang i Borås, säger Tommy Jingfors, förvaltningschef Fritids- och Folkhälsoförvaltningen Borås Stad.

- Att göra stora evenemang flera gånger har för- och nackdelar. Det krävs att man vågar förändra, tänka nytt och utveckla. Maria är otroligt kompetent och har förmågan att både vara visionär och jordnära samt besitter väldigt goda ledaregenskaper, vilket borgar för ännu en lyckad SM-vecka i Borås under jubileumsåret 2021, säger Helena Alcenius, VD Borås TME.

- Jag är både stolt och hedrad över att återigen få förtroendet att leda ett stort evenemang i Borås. Vi har fantastiskt duktiga föreningar i staden som verkligen gör sitt yttersta kring verksamheten inom sina respektive idrotter, både i vardagen och i evenemangs- och tävlingssammanhang. Det känns väldigt inspirerande att möta nya människor och idrotter som har sina SM vintertid och jag ser väldigt mycket fram emot att sätta igång och forma en stark och energirik organisation kring evenemanget, säger Maria Krafft Helgesson.

Maria börjar sitt uppdrag på deltid för att från våren 2020 på heltid leda organisationen i Borås fram emot SM-veckan vinter 2021.

Tommy Jingfors, förvaltningschef Fritids- och folkhälsoförvaltningen Borås Stad, 033-35 73 66
Helena Alcenius, VD Borås TME, 070-541 54 44
Maria Krafft Helgesson, projektledare SM-veckan vinter Borås 2021, 070-516 02 58

SM-veckan – avgörandets ögonblick
Under en veckas tid genomförs svenska mästerskap för seniorer i olika idrotter i en och samma stad eller huvudort. SM-veckan genomförs varje år på olika orter i Sverige, vinter respektive sommar. SM-veckan är öppen för RF:s medlemmar, 71 specialförbund, vilka representerar upp emot 250 idrotter.

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden. Sveriges Television är sändande bolag.

Syftet med SM-veckan är, att öka intresset för idrottsrörelsen och dess olika grenar samt att öka SM-tävlingarnas status. Med SM-veckan vill vi synliggöra idrottsrörelsens mångfald och samhällsnytta.

Genom SM-veckan vill vi få ett ökat intresset för svenska mästerskapen och visa upp idrottsrörelsens bredd genom att samla större och mindre idrotter i ett gemensamt evenemang. Många människor ska kunna ta del av Sveriges bästa idrottsutövare på plats, i media och framför TV:n. SM-veckans ambition är att vara en idrottslig folkfest i värdstaden under en vecka.