Mer No Limit hos Google Arts & Culture

Mer No Limit hos Google Arts & Culture

Efter den första festivalen 2014 blev vi kontaktade av representanter för Google Cultural Institute*, med en önskan om att ha med No Limit i en specifik release kring Street Art. Den 17 mars 2015 släpptes verken från festivalen 2014 som en online-utställning hos Google och nu är det dags igen.

Den 9 februari släpps utställningar för både festivalen 2017 och 2015 och nu finns så gott som samtliga verk som skapats under de tre festivalerna i onlineutställningar som hela världen kan beskåda.

- Den första releasen gav ett enormt genomslag. Vi hade närmare 5.000 unika besökare på webbplatsen för No Limit det första dygnet när utställningen släpptes hos Google. Sedan den första utställningen har det tyvärr varit tyst från Google och det är inte riktigt så att man bjuder in sig själv till medverkan hos ett av världens största företag. För ett tag sedan kom dock en ny förfrågan om vi var intresserade av att utöka med nytt innehåll. Det var vi så klart och nu är det på plats, säger Anders Kihl, digital marknadsförare Borås TME.

- No Limit har fått en extremt stor spridning och att ställa en kanal mot en annan vore nästan förmätet på något sätt. Men, det är klart att när medier som t ex Google och Huffington Post vid ett flertal tillfällen lyfter fram No Limit, betyder det lite extra. Vi vill så klart att människor ska uppleva konsten, här på plats i Borås, men det ligger också i den offentliga konstens natur att den ska vara tillgänglig. Jag tror att festivalens medverkan hos Google både kan inspirera och locka besökare till Borås, för att uppleva målningarna fullt ut, berättar Stina Hallhagen, projektledare Borås TME.

Totalt finns nu tre utställningar från samtliga års festivaler hos Google. 84 utställningsobjekt i form av fotografier och rörligt material kompletteras med beskrivande texter och exakta kartpositioner för respektive verk.

* Google Cultural Institute startade på initiativ av Google 2011. Plattformen, Google Arts & Culture (tidigare Google Art Project), syftar till att tillgängliggöra viktigt kulturellt material till så många som möjligt och att digitalt bevara det i utbildningssyfte och för att inspirera kommande generationer. Man samlar högupplösta bilder från museer, utställningar och andra konstprojekt samt presenterar 3D visualiseringar av världsarv m m, stora delar i samarbete med världskända kulturinstitutioner och museer.

No Limit är en street art festival som bjuder in konstnärer från hela världen att delta i förvandlingen av det offentliga rummet och skapa ett gigantiskt utomhusgalleri. Festivalen innehåller alla typer av gatukonst, från muralmålningar till skulpturer och installationer. No Limit såg dagens ljus första gången i september 2014 och festivaler genomfördes även 2015 och 2017. Festivalen arrangeras av Borås TME i samarbete med Kulturförvaltningen, Borås Stad. No Limit erhöll 2015 Borås Stads Stadsbyggnadspris i kategorin ”mark, landskap och stadsmiljö”. 2017 miljödiplomerades festivalen och erhöll utmärkelsen ”Remarkable Festival” från den Europeiska festivalorganisationen EFFE samt TripAdvisor COE (Certificate of Excellence) för regelbundet utmärkta omdömen från besökare.

Mer information om No Limit:
nolimitboras.com

Stina Hallhagen, projektledare, 0734-32 75 05