Skissbild av Shai Dahan

Shai Dahan målar Sveriges största muralmålning till European Athletics U20 Championships Borås

Lagom till sommarens stora friidrottsmästerskap i Borås ska Sveriges största muralmålning stå klar på Ryavallen. Det är boråskonstnären Shai Dahan som ska skapa verket på den nästan 950 kvadratmeter stora väggen.

- Den enorma väggen på Ryahallen har länge varit ett diskussionsämne vid stora evenemang på Ryavallen. Redan i samband med Friidrotts-SM 2013 uppmärksammades problemen inför TV-sändningar då avsaknaden av läktare på den sidan skapar en stor ”död” yta i bild. När vi nu står inför stadens största mästerskap i historien tyckte vi det var dags att skapa något vackert, bestående och i linje med både staden och evenemanget. Shai har tidigare smyckat delar av eventområdet med två målningar på Borås Arena och när han presenterade sin idé, med olika friidrottsutövare i kombination en färgsprakande fond och ordbilden BORAS, tyckte vi det passade perfekt, berättar Kjell Persson, styrelseordförande i IK Ymer och Ymerhallen AB.

I skrivande stund har bygglovshandlingarna lämnats in och förhoppningen är att kunna starta arbetet i början av april. Motivet (observera att bifogad bild är en skissbild) blir ett antal friidrottare som illustrerar olika kast, hopp och löpgrenar sammanvävt med texten BORAS samt den klassiska IK Ymer logotypen med jätten bärandes texten på sina axlar. Färgerna är hämtade från evenemangets grafiska profil och stämmer väl överens med mästerskapets budskap ”Colourful moments together”.

Först ska väggen rengöras och grundmålas (för att säkerställa vidhäftning och att verket blir så långlivat som möjligt). Därefter, från mitten av april väntar själva den konstnärliga processen och Shai Dahan räknar med att vara klar till Ymerspelen första helgen i juni.

- Ja, det stämmer. Vädret kommer spela en stor roll för tidsschemat här men jag håller tummarna för bra målningsväder under våren. Det känns fantastiskt att få vara med och skapa den här gigantiska väggen, det är den i särklass största vägg jag någonsin målat. Än en gång visar Borås att man öppnar upp staden för konst och kultur och nu i ett spännande samarbete med idrotten, vilket är extra kul. Jag ser fram emot att få samarbeta med Ymer och organisationen för mästerskapen i det här projektet. Att få visa upp verket för deltagare, åskådare och TV-publik blir ett tecken på att vi uppmärksammar evenemanget och friidrotten för många år framöver, säger Shai Dahan.

- Det kommer bli magnifikt och verkligen något som man kommer reagera på både som åskådare och som förbipasserande. Det blir en stark färgklick på arenan som ytterligare förstärker bilden av Ryavallen som en modern friidrottsarena. Dessutom tror jag målningen kommer skapa stor uppmärksamhet, i allmänhet och kring sommarens europeiska mästerskap i synnerhet, avslutar Persson.

European Athletics U20 Championships Borås 2019 går av stapeln på Ryavallen 18-21 juli och beräknas locka omkring 1.500 deltagare från 51 nationer till mästerskapet.

Läs mer om European Athletics U20 Championships på boras2019.com

- Kjell Persson, ordförande IK Ymer och Ymerhallen AB, 076-340 05 75