Staden som galleri - Galej

Staden som galleri - Galej

Lördagen den 21 september bjuder museer och gallerier i Borås upp till galej. Åtta olika aktörer (4 gallerier och 4 museer) har gemensamma öppettider under dagen och satsar extra på att visa upp sin verksamhet, konsten och skapa en festlig inramning.

Borås har på senare år utvecklats starkt som kulturdestination och den offentliga konsten i stadskärnan är ständigt närvarande och utökas hela tiden. Genom Borås Internationella Skulpturbiennal, No Limit Street Art i kombination med starka museer och gallerier skapas en kulturell helhet av internationella mått.

- Konsten finns alltid närvarande i Borås, i det offentliga rummet och på ett flertal museer och gallerier runt om i staden. Den här helgen vill vi uppmärksamma det lite extra, göra det extra festligt och underlätta för människor att ta sig runt till några, flera eller kanske t o m alla de åtta aktörer som ingår i galejet. För att skapa lite feststämning över det hela bjuder många dagen till ära gjort på det där lilla extra, en särskild utställning, kanske levande musik, spännande erbjudanden, en specifik guidning eller att man bjuder på lite dryck och tilltugg, säger Marita Curran, projektledare Borås TME.

På webbplatsen boras.com/stadensomgalleri hittar besökaren information om museer och gallerier samt aktuella och kommande utställningar tillsammans med information om guidningar som fördjupar och förstärker upplevelsen.

- Den här dagen har alla museer och gallerier som ställer ut konst i någon form öppet och med gemensamma öppettider. Dessutom har vi ordnat en skyttelbuss som går mellan aktörerna, så har man ont om tid, inte hittar så bra i Borås eller kanske har svårt att förflytta sig på annat sätt är det här en väldigt bra möjlighet och tillfälle att maximera sin konstupplevelse, fortsätter Marita.

Medverkande:
Galleri Karlenström
Borås Konstmuseum
Flaménska Galleriet & Borås och Sjuhäradsbygdens konstförening
Galleri Jeanette Ölund
Textilmuseet
Abecita Konstmuseum
Ålgården - konstnärernas galleri och verkstäder
Wärenstams

Marita Curran, projektledare Borås TME
marita.curran@boras.com

Vi vill ge dig nya intryck!
En hel värld av känslor, intryck, färg och form, allt inom gångavstånd i centrum. Nära till en kopp kaffe, en bit mat eller bara en välbehövlig paus för att smälta intrycken. Konst i världsklass och den väntar på dig i staden som galleri. boras.com/stadensomgalleri