Foto: basetool.se

​Topplistor hjälper besökare att upptäcka det bästa i Borås

Touchskärmar med topplistebaserat innehåll hjälper nu besökare och Boråsare att upptäcka det bästa av stadens utbud. Skärmarna och tjänsten i sig är ett led i att transformera traditionell turistbyråverksamhet till att möta dagens och framtidens behov och digitala beteenden när handlar om besöksrelaterad kommunikation.

- I mars stängde vi den fysiska turistbyrån och lägger nu mer krut på att kommunicera modernare, mer effektivt och framtidssäkrat med våra besökare. Vi är pionjärer i Sverige med den här lösningen som bygger på tänket från Spotifys spellistor. Man kan kort sagt säga att artisterna är ersatta av platser och låtarna av besöksmål. Skärmarna är en del, men det är också en helhet av ett större digitalt ekosystem som vi hoppas många ska få glädje och nytta av. Vi har framgångsrikt lanserat en snabb och effektiv facebookchat, som också nås via hela boras.com, och är mycket uppskattad av besökare. Dessutom vill vi jobba mer med användargenererat innehåll och följa de tydliga trenderna kring att vi är mer benägna att ta till oss personliga rekommendationer än traditionellt säljmaterial, säger Helena Alcenius, VD Borås TME.

De digitala touchskärmarna finns i dagsläget på Textile Fashion Center, Borås Kongress och Högskolan i Borås. Inom kort finns också en i Stadshusreceptionen och under året kompletteras dessa av två stycken touchskärmar utomhus på centralt belägna strategiska platser i Borås.

- Skärmarna visar utvalda topplistor som vi väljer att lyfta upp efter allmänintresse, aktualitet och årstid, men det bakomliggande systemet bygger på UGC-material som vem som helst kan vara med och skapa, gilla och dela. Det är superenkelt och topplistorna skapas upp ifrån befintligt innehåll på vår webbplats boras.com, våra evenemang, google places eller helt nya platser som man snabbt skapar upp som användare. Vi kommer också använda det i vår dagliga kontakt med besökare. Vi kan på några få minuter skapa en helt unik lista och skicka till en gäst som har specifika önskemål inför sitt besök i Borås. Det blir som en digital, modern och helt individanpassad turistbroschyr för besökaren, säger Anders Kihl, digital marknadsförare, Borås TME.

Användargenererat innehåll
Användare kan skapa egna listor via destinero.com och skicka/dela dem med andra. Det är också möjligt att enkelt få med sig en lista i mobilen genom att scanna en QR-kod från skärmen. Tjänsten är tillgänglig via dator, smarta telefoner, tablets och genom de fysiska touchskärmarna.

Helena Alcenius, VD Borås TME, 0705-41 54 44
Anders Kihl, marknadsförare, Borås TME, 0734-32 75 00