Två curators till Borås Internationella Skulpturbiennal 2012

Två curators till Borås Internationella Skulpturbiennal 2012

Det är Martin Wickström och Ulf Kihlander som fått i uppdrag av Pontus Hammarén, museichef Borås Konstmuseum att skapa Borås Internationella Skulpturbiennal 2012. Nu drar arbetet igång på allvar. Martin Wickström berättar att både han och Ulf Kihlander finner uppdraget både spännande och utmanande:

”Det känns jätte-jätteroligt. Borås har ju en stark tradition och ett viktigt arv när det kommer till offentliga skulpturer.”

Duon har, genom det gemensamma företaget KiWi, arbetat med offentlig utsmyckning och genomfört en lång rad prestigefyllda projekt. Bland annat ledde de IKEAs satsning på samtida svensk konst där kända namn som Ernst Billgren bidrog med starkt eftertraktade reproduktioner. De har också gjort utställningar och stora gestaltningsprojekt för fastighetsägaren Akademiska Hus, har övergripande ansvar för konsten på Operakällaren och ovanpå detta stått för en lång rad betydande kommunala konstuppdrag.

Vad gäller tillskotten till 2012 års biennal är dessa dock ännu inte officiella.

”Jag kan berätta att det framförallt blir verk av svenska konstnärer, men även några utländska då biennalen ju är internationell,” berättar Martin Wickström.

Martin Wikström och Ulf Kihlander skall i dagarna besöka Borås för att titta på miljöer.

”Placeringen av konstverket är nog så viktigt som konstverket självt. En placering i en grönskande parkmiljö kräver en sorts skulptur, en asfalterad betongmiljö kan kräva något helt annat. Hur mycket miljön påverkat skulpturvalet och hur mycket skulpturvalet påverkar miljön, återstår att se, menar Martin.

Skulpturbiennalen i Borås startades 2008 då bland annat Jim Dines ”Walking to Borås” (också kallad Pinocchio) invigdes.

”Evenemanget är fortfarande en ung tradition och är på så sätt formbar. Jag har visionen och planer att hyra in gästande curators inför varje biennal, berättar Pontus Hammarén, konstmuseichef Borås Konstmuseum. Detta tänker jag, fortsätter Hammarén, är ett bra sätt att garantera dynamik och omväxling".

Inför årets biennal har också en ny logotyp tagits fram.

Snabbfakta:
Borås Internationella Skulpturbiennal 2012 pågår 2 juni-16 september.
Guidningar sker tre gånger i veckan: tisdagar kl 18, onsdagar kl 15 och lördagar kl 14. Start vid Borås Kulturhus, gratis, ingen föranmälan krävs.

boras.se/konstmuseum

För mer information kontakta gärna
Martin Wickström, martin@kiwiab.se, 0704156980
Pontus Hammarén, pontus.hammaren@boras.se, 0768-887681