Bli rik genom att laga, låna och återanvända!

Bli rik genom att laga, låna och återanvända!

För att inspirera till hållbar konsumtion lanserar Borås Energi och Miljö, tillsammans med Avfall Sverige, en märkning för alla som lagar, lånar och återanvänder. För de som sparar både pengar och miljö, för de som är de riktiga miljövännerna – de som är Miljönär-vänliga!

Märkningen Miljönär-vänlig har tagits fram för att gynna en hållbar konsumtion genom återanvändning, samutnyttjande och reparation.

- Miljönär är ett initiativ som ligger helt i linje med hur vi ska arbeta med avfallsminimering.Vi kommer att märka ett antal aktörer i Borås under de kommande veckorna säger Linda Eliasson, Avfallsstrateg på Borås Energi och Miljö.

Miljönär-märkningen syftar till att lyfta upp initiativ som redan görs. Skomakare, cykelreparatörer, skräddare, secondhand och vintage är bara några exempel på verksamheter som kan märkas med en dekal.

Gå in på www.miljönär.se. Där finns nyheter, tips och idéer. Där kan man ansöka om att få märkningen eller tipsa om verksamheter att Miljönär-vänlig märka. Villkoren är att verksamheten arbetar med att laga, låna och/eller återanvända.

För mer information vänligen kontakta Linda Eliasson, 070-810 18 45, linda.eliasson@borasem.se

Märkningen Miljönär-vänlig har tagits fram av Avfall Sverige för att gynna en hållbar konsumtion genom återanvändning, samutnyttjande, reparation och återbruk. Det långsiktiga målet är att minska mängden avfall och göra hållbar konsumtion till en god vana. Alla verksamheter vars huvudverksamhet är att få allmänheten att laga, låna eller återanvända eller att på annat sätt minska avfallet kan tilldelas märkningen.