Kan fotboll förändra världen?

Kan fotboll förändra världen?

I Borås finns det många goda krafter som vill att världen ska bli bättre. Organisationer som drivs av att göra Borås till en stad där alla människor är viktiga och har en plats i samhället. Men hur hänger svåra och komplexa frågor som utanförskap, jämställdhet, mänskliga rättigheter ihop med fotbollsorganisationerna IF Elfsborg och Futebol da forca? Vilken roll har de i att stärka unga individer, inte bara på fotbollsplanen utan i samhället i stort? Vad händer hos människor som blir sedda, lyssnade på och får vara med i en gemenskap? Det kommer vi att prata om i Gustav Adolfs kyrka på onsdag 16 november.

-Det här är frågor som berör alla människor från alla stadsdelar i Borås, det finns så många föreställningar om att man som ensam individ inte kan påverka unga människor men om man bara lyssnar så kan man vara med och förändra mycket. Det har vi lärt oss i Vi Tillsammans säger Jan Ryrlén, verksamhetsansvarig för Vi Tillsammans, IF Elfsborg.

”Kan fotboll förändra världen” leds av Sarit Monastyrski. Kyrkan kommer att vara full av härlig musik från bl.a. Gladys del Pilar, Ellen Andersson, Living Gospel, Hässleholmens kör och Michael Bäck band.
Vi, tillsammans med IF Elfsborg, Futebol da forca och Svenska kyrkan kan lova en oförglömlig upplevelse.

Plats: Gustav Adolfs kyrka, Salängsgatan 1, 504 56 Borås
Datum: Onsdagen den 16 november.
Tid: 18.00 börjar med ljuständning för människor på flykt och för att hedra krigens alla offer.
Fri entré. Begränsat antal platser.

Globala Borås är ett samarbetsprojekt mellan Borås Energi och Miljö, Borås Stad, Högskolan i Borås, Boras Waste Recovery och biståndsmyndigheten Sida. ”Kan fotboll förändra världen?” arrangeras av Globala Borås i samverkan med IF Elfsborg, Futebol da forca och Svenska kyrkan.