VATTENDAGEN 2019 - DET FINNS BARA  ETT VATTEN

VATTENDAGEN 2019 - DET FINNS BARA ETT VATTEN

Borås Energi och Miljö har tillsammans med SK Elfsborg och Korpen Borås skapat konceptet Vattendagen 2019. Vattendagen kommer att kretsa kring Viskan och värdet av rent vatten.

Syftet är att kommunicera vatten och miljö på nya sätt och målet med eventet är att förmedla kunskap till boråsarna. Vi vill sprida kunskap om hur vi är rädda om vattnet och ge förutsättningar för att göra mer rätt med exempelvis hantering av matfett, vad man spolar ner i toaletten, välja att dricka kranvatten, spara vatten osv.

Genom att gemensamt skapa en dag med vattenfokus vill vi visa att Viskan kan vara en plats för rekreation, lek och sport.

Vattendagen kommer att innehålla aktiviteter för alla inriktade på vattensport och lek samt uppvisningar med mera. En av huvudaktiviteterna är Viskan Open Water, ett simlopp med både tävlings- och motionsklass och som är en del av Boråsklassikern. Exempel på andra aktiviteter är swimrun, vattengympa, vattenpolo, yoga, miljöföreläsningar m.m.

Målsättningen är att Vattendagen i Borås skall vara ett återkommande evenemang och ha en stark miljöprofil. Första Vattendagen kommer att genomföras lördagen den 24 augusti 2019. Mer information kommer löpande att läggas ut på hemsidan www.vattendagen.se

Konceptet bjuder på att det kan vara många samarbetspartners som tillsammans kan skapa en livfull dag med vatten i tankarna.

Arrangörer
SK Elfsborg, Jonas Söderberg 0705-736472