Vi ses i folkhavet på Vattendagen i Borås 19 augusti

Vi ses i folkhavet på Vattendagen i Borås 19 augusti

Vattendagen är ett event med fokus på rent vatten, miljö och hälsa och på lördag anordnas dagen för fjärde gången med över 60 aktörer på plats i Stadsparken och kring Viskan. Tävlingssimmaren Therese Alshammar dyker upp som föreläsare och, trots att hon lagt tävlingsinstinkten på hyllan, även som deltagare i simloppet Viskan Open Water.

Syftet med Vattendagen är att kommunicera vatten och miljö på nya sätt och målet med eventet är att förmedla kunskap till boråsarna. Vi vill sprida kunskap om hur vi ska ta hand om vårt vattnet och ge förutsättningar för att skapa nya beteenden och eftertänksamhet kring vattnets värde. Genom att gemensamt skapa en dag med vattenfokus vill vi även visa att Viskan kan vara en plats för rekreation, lek och sport mitt i centrala Borås.

Therese Alshammar kommer att berätta om sin resa, varför började hon simma och varför är vattnet en viktigt resurs för oss. Hon ser fram emot lördag och utrycker det själv:

”-Att få vara med om något så spännande som en dag för vatten gör mig glad. Jag är inte bara uppvuxen i vattnet, jag har även simskola för barn och arbetar med vattnet som motionsform. Utöver det så älskar jag vatten för att det bjuder på en magisk värld av tyngdlöshet, tystnad och även varje dag bidrar till vår överlevnad. Något vi ofta tar för givet i Sverige men som är helt otroligt är att kunna sätta på kranen och släcka törsten eller tvätta händerna när vi vill, vi måste verkligen ta hand om vårt vatten och inse dess vikt för vårt liv.”

Kom till Stadsparken för att höra Therese berätta och du kan också se henne simma Viskan Open Water kl 12 tillsammans med bland annat Sally Olsson som deltog i JSM och EJM här i somras och Charlie Skoglund Macmillian som gjorde fina resultat på JSM.

Vattendagen kommer att innehålla aktiviteter för alla inriktade på vattensport och lek samt uppvisningar, prova på med mera. Inne i Stadsparksbadet finns det möjlighet till att testa på vattenträning som gympa men även prova på dyk och snorkling. I Stadsparken finns det många aktörer på plats som bjuder in till prova på som SUP, orientering, yoga, livbojskastning, vattenexperiment med Navet och mycket mer. En av huvudaktiviteterna är Viskan Open Water, ett simlopp med både tävlings- och motionsklass och som är en del av Boråsklassikern. Det blir även flottrace och swimrun som brukar roa publiken kring Viskan.

Program och mer information finns på vattendagen.se

Vattendagen i Borås anordnades första gången 2019 av Borås Energi och Miljö tillsammans med SK Elfsborg och Korpen Borås.

Arrangörer
SK Elfsborg, Jonas Söderberg 0705-73 64 72