David Jones, the "Fashion Guru" did it again

David Jones, the "Fashion Guru" did it again

Det råder fullständig tystnad under samtliga pass under "Fashion start-up course", när David Jones specialinbjuden från modemeckat London är hos Modeinkubatorn och föreläser för 30-talet entreprenörer från hela landet. Jag sitter med för att lära, lyssna och observera.

Det råder inget tviviel om att David Jones besitter kunskap och erfarenhet som är svåra att slå inom "Fashion Business". Han har en förmåga att fånga sina åhörare, inte för att det lyser ett speciellt skimmer över honom, utan för att han med sitt ödmjuka sätt använder sin egen karriär och sin egen långa erfarenhet för att trollbinda sina elever. Hans förmåga att berätta historier, ibland utsvävande kan tyckas, men med total kontroll gör det svårt att inte lyssna. Varje lektion slutar precis på minuten och alltid med en engelsk humoristisk tvist. Pennorna glöder trots att eftermiddagen är sen. "Att gå från ett litet bolag med 18 plagg till ett erkänt "High Street" märke är svårt, extremt svårt men det går och det är möjligt med rätt ledning och människor samt professionell kontroll över sitt bolag och sitt varumärke." Och det är klart att David Jones som arbetat med Karen Millen, John Galiano, Matthew Williamsson, Alice Temperly och Johan Rocha för att nämna några stora namn kan ha pondus att säga det. Jag tittar mig runt omkring i rummet och inser att det sannolikt finns åtminstone en toppdesigner i rummet, som kommer att lyckas och troligen har David Jones ingjutit mod till samtliga att våga lyckas som företagare och entreprenör trots hårt arbete.

Några citat som jag kommer jag att minnas speciellt. Jag vill också ingjuta så mycket "Look at me" och "You are in charge" känsla till alla företagare, entreprenörer och forskare som jag möter, så att de kan utvecklas just med sin affärsidé och sitt företag. Idag är det viktigare än någonsin att synas men också lika viktigt att ta kontroll över sitt företag. Gör ditt val "be managed by the business or manage the business". /Anett, affärsutvecklare på Inkubatorn i Borås.

David Jones started as an apprentice for a coat company in St Albans, Hertfordshire, called WO Peake. He trained as a tailor but when he returned after doing national service he went back as a cutter. When Aquascutum bought the business, he became general manager and quickly moved up the ranks. He was there for about 20 years before he was headhunted by Wallis and became group manufacturing director. It was a great opportunity to get involved in retail at a time when there was very little else around, other than Carnaby Street, Biba and Mary Quant. After about 12 years I decided to become a consultant, something that didn’t really exist in the late 1970s. He became the Luxury fashion consultant David Jones. Today he works as an consultant and at the Portobello Business Center with Fashion Start-up Courses.