Final i Espira Tillväxt Cup 2010

Finalen i Espira Tillväxt Cup 2010 är avklarad och ett flertal entreprenörer från Sjuhärad har blivit bedömda och belönade för sina innovativa idéer. I Textil- och Modefabrikens lokaler, belägna i Espira Tillväxtcenter, skedde prisutdelning och föreläsning av Karolina Räntfors, deltagare i SVT:s Draknästet samt Vd för Button Lock AB. Hela 130 bidrag hade lämnats in till Espiras affärsidétävling och nio vinnare korades i finalen där vinnaren för bästa affärsidé belönades med 50 000 kr i stipendium och flera andra priser.

• 1:a pris i bästa affärsidé

Winfix: Julia Lind & Jörgen Lind
Konceptet ”Bära – Säkra – Montera” underlättar snickares och fönster- och dörrmontörers vardag. Konceptet går ut på att kunna lyfta, bära och montera fönster och dörrar på ett säkert, snabbt och ergonomiskt riktigt sätt.

• · 2:a pris i bästa affärsidé

Agriecopot: Aleksander Stehlic
Industriell tillverkning av odlingskrukor tillverkade av en mix av kospillning och torv. Ger miljövänlig och effektivare odling då krukan också ger näring åt plantan.

• · 3:e pris i bästa affärsidé

Brush Extension: Ulla Edsköld-Ranstedt
En smart förlängningsbar nagellackspensel som på ett smidigt sätt når botten på flaskan även när den är uppskruvad.

• · 4:e pris i bästa affärsidé

Flexngrip: Dan Johansson
Med en flockad yta i en handske samt på redskap erhålles ett grepp som, oavsett väderförhållande, blir fixerat i handen men ändå är lätt att släppa taget om.

• · 5:e pris i bästa affärsidé

Optimal Loading: Gustav Johansson och Tobias Almstrand
En programvara utvecklad för att skapa optimerade grafiska lastplaner för lastbilar och containrar.

• · Bästa kreativa affärsidé

DesTIQ: Thomas Larsson
Vattenreningssystem med avsaltning/destillation av havsvatten/avloppsvatten/urin, mekanisk och elektrostatisk rening samt UV-ljusbehandling.

• · Bästa affärsidé från Högskolan Borås/Campus Varberg

Quintex 3D-väv: Siw Eriksson
Utvecklar en ny vävprocess som möjliggör produktutveckling i nya resurssmarta och högteknologiska tillverkningsprocesser. Gör det möjligt att väva tredimensionella multilagerstrukturer i en process.

• · Bästa affärsidé inom vård

Medbox Ship´s Pharmacy: Sten Eklund
Förenklar distribution, lagerhållning och kontroll av föreskrivna mediciner och sjukvårdsmaterial till fartygsapotek. Konceptet bygger på att fylla en transportsäker medicincontainer som ska ersätta det konventionella apoteket i fartygens sjukhytt eller avsedda medicinförråd.

• · Swedbank Sjuhärads pris för tillväxt i Sjuhärad

Quintex 3D-väv: Siw Eriksson
Utvecklar en ny vävprocess som möjliggör produktutveckling i nya resurssmarta och högteknologiska tillverkningsprocesser. Gör det möjligt att väva tredimensionella multilagerstrukturer i en process.