Inkubatorföretaget BipOn satsar på världspatent

Inkubatorföretaget BipOn satsar på världspatent

Den 27 maj lämnade det Boråsbaserade inkubatorföretaget BipOn AB in en så kallad Patent Cooperation Treaty – en ansökan om världspatent* till Patent och Registreringsverket. Målet är att säkerställa den immateriella rättigheten till företagets egenutvecklade system för att automatiskt hantera serietillverkade tekniska komponenter och produkter i allt från tunnelbanetåg till vindkraftverk.

Produkten blir en unik individ
BIP-systemet (Built In Progression) bygger i korthet på att varje komponent eller produkt redan i tillverkningen får en egen multidimensionell identitet som gör den spår- och kommunicerbar oavsett var i världen den befinner sig. Med BIP-systemet har såväl tillverkare som användare full kontroll på varje enskild serietillverkad individ från vaggan till graven. Med full transparens kan man i realtid se var, när och hur individen presterar. Därmed ligger såväl ett optimalt resursutnyttjande som nya affärsmodeller inom räckhåll.

Begreppet ”Machine To Machine” – att maskiner kan kommunicera “remote” med varandra är inget nytt. Tony Davidov, utvecklingschef och delägare i BipOn, bekräftar att systemet i sig inte består av några revolutionerande komponenter, utan att det istället handlar om en unik metod och en avancerad webbaserad plattform som utgår från M2M.

– Vid en snabb expansion är det lätt att drunkna i stora datamängder från tusentals komponenter på många olika geografiska platser. Inte ens det mest avancerade IT-system klarar att säkerställa och korrekt analysera all driftsdata än mindre presentera det på ett hanterbart sätt. En av våra kunder hamnade för tio år sedan i en situation där bristen på kontroll av komponenterna begränsade utvecklingen och fick kostnaderna att rusa iväg. Det var i detta läge vi fick idén till ett helt nytt angreppsätt: Om komponenterna kan identifieras med hjälp av multidimensionella identiteter i ett system som hanterar informationen automatiskt skulle mycket av industrins bekymmer vara över. Allt sedan dess är “Zero Administration” den stora visionen för oss.

Nått sitt delmål med hjälp av Inkubatorn i Borås
– Många år av utveckling och fullskaliga pilotprojekt bevisar att BIP-systemet möjliggör en snabb expansion utan att hanterings- och underhållskostnaderna skenar, säger Tony Davidov. Idag finns BIP-systemet integrerat ibland annat bygghissar och utrymningsutrustning på tunnelbanestationer och 2011 bestämde vi oss för att skapa ett separat marknadsbolag; BipOn. Men vägen till marknaden har inte varit spikrak. Alla vi fyra grundare arbetar parallellt i egna företag och utvecklingsarbetet har hittills bedrivits på fritiden. Övertygelsen om att systemet kan revolutionera många branscher och känslan av att “vara något stort på spåren” har dock hela tiden varit den stora drivkraften. Våra kontaktpersoner på IUC Sjuhärad och Inkubatorn i Borås har stöttat och sporrat oss och tack vare deras kloka vägledning inom innovationssystemet har BipOn nu uppnått ett viktigt delmål: PCT-ansökan lämnades in 20 maj 2014.

– Många talar om ”Internet Of Things” som en revolution för teknikföretagen. Vi hävdar att BIP-systemet är en av grundförutsättningarna för ”Internet Of Things”! För oss i BipOn är nu frågan om vi ska växa organiskt eller fatta någon av de utsträckta händer som visat stort intresse för vårt system, avslutar Tony med ett stort leende.

Läs Patent och registreringsverkets förklaring av en PCT här.

Tony Davidov, utvecklingschef, Bipon
tony@bipon.se