“Wallpaper Magazine” nominerat till Svenska Designpriset

“Wallpaper Magazine” nominerat till Svenska Designpriset

Boråstapeter har för andra året i rad blivit nominerade till Svenska Designpriset. Den här gången tillsammans med kommunikationsbyrån Everywhere Communication för Boråstapeters magasin “Wallpaper Magazine”.

Wallaper Magazine är ett magasin där Boråstapeter bjuder på inspirerande läsning om såväl tapeter som inredning, trender och design i stort. På Stockholm Light & Furniture 2020 delades magasinet ut för första gången och i början av 2021 kommer en ny utgåva.

- Vi vill inspirera läsaren som är intresserad av inredning, trender och mönster men då med fokus på tapet. Tänk att man kan
använda tapeten till så mycket mer än att sätta den på väggen, i vårt Wallpaper Magazine har vi gett oss utrymme att visa våra tankar kring detta där tapethattarna är ett exempel. Det är fantastiskt roligt att magasinet blivit nominerat till Svenska Design-
priset 2020, säger Åse Peterson, Head of Marketing, Boråstapeter.

Carol Englund, Art Director och kreativt ansvarig på Everywhere Communication är den som stått för huvuddelen av den nu nominerade designen. Hon berättar:

– I samarbete med Boråstapeter har vi utvecklat ideer för magasinet där en av dem var att skapa hattar i tapet. Vi fick utrymme att verkligen ta ut svängarna kreativt och det är då det är som roligast att jobba med design och kommunikation. Ett annat företag i liknande storlek som Boråstapeter hade kanske valt att göra en traditionell produkt, men Boråstapeter gick all in på att göra ett redaktionellt magasin med massor av både oväntat och inspirerande innehåll.

Svenska Designpriset
Svenska Designpriset instiftades 2005 och är 50% juryns röster och 50% folkets röster. Priset är ett unikt samarbete för att varje år utse och utveckla svensk design. Den namnkunniga juryn har nu sagt sitt och den 7:e september öppnar röstningen på de nominerade bidragen.

Bilder och pressmaterial
För ytterligare information kontakta: Karin Boo Wiklander, PR & Content Manager, Boråstapeter AB.
Telefon: +46 70 458 64 47, karin.boo.wiklander@borastapeter.com eller Emelie Lindell, VD, Everywhere Communication
Telefon: + 46 761-48 65 95, emelie@everywherecommunication.se

Med inspiration från vårt svenska arv skapar vi tapeter för alla hem

Boråstapeter är Sveriges i särklass mest kända och sålda tapetvarumärke. Varje år lanseras runt 7 kollektioner som designas och produceras i Borås och som säljs över nästan hela världen. Utifrån en klassisk och tidlös grund utvecklas varumärket kontinuerligt för att möta marknadens intresse för design, färg och form. Boråstapeter ingår i WallVision koncernen tillsammans med varumärkena Engblad & Co, Mr Perswall, Cole & Son och Wall&decò.