Pressmeddelande -

Borgo har beviljats tillstånd av Finansinspektionen att driva finansieringsrörelse (Mar, 2021)

Stockholm 11 mars 2021

Borgo AB har beviljats tillstånd att driva finansieringsrörelse.

Borgo AB har idag, den 11 mars 2021, erhållit tillstånd av Finansinspektionen att driva finansieringsrörelse enligt 3 kap. 2 § lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse (”LBF”) samt för att ge ut säkerställda obligationer enligt lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer (”LUSO”). Borgo har sedan 2018 tillstånd att driva verksamhet som bostadskreditinstitut enligt lag (2016:1024) om verksamhet med bostadskrediter (”LVB”) och dagens besked innebär att Borgo är redo att utöka sin verksamhet och sitt erbjudande till att bli ett hypoteksbolag. Nu fortsätter arbetet med att skapa organisation, strukturer och processer för att möjliggöra lansering av Borgo.

Bakgrund

I september 2019 ingick Borgo AB ett partnerskap med ICA Banken, Ikano Bank, Söderberg & Partners och Ålandsbanken (IISÅ Holdco AB) med syfte att skapa ett nytt svenskt hypoteksbolag. I januari 2021 ingick även Sparbanken Syd en avsiktsförklaring med Borgo om att ansluta sig till partnerskapet. Borgo utgör i detta partnerskap en fristående plattform för att kunna finansiera och erbjuda bostadskrediter. Genom en struktur där flera företag går samman, kombinerat med marknadens modernaste processer för bolån, skapas förutsättningar för att brett kunna erbjuda attraktiva räntor till konsumenter på ett ekonomiskt hållbart vis.

• ”Vi är extremt stolta och glada över att ha erhållit de tillstånd av Finansinspektionen som krävs för vår fortsatta resa som hypoteksbolag. Det är en milstolpe för Borgo och vi fortsätter nu vårt arbete med att bygga upp ett modernt, skalbart och effektivt hypoteksbolag, för att kunna erbjuda marknadsledande bolån via våra partners och ett attraktivt sparkontoerbjudande till allmänheten inom en snar framtid”, säger Gustav Berggren, VD på Borgo.

För mer information, vänligen kontakta oss via

e-post: info@borgohypotek.se

telefon: 010-525 25 00