Borlänge nominerad till årets återvinningskommun

Insamlingsturnén Fågelmyra on tour är en av anledningarna till att Borlänge kommun genom Borlänge Energi är nominerad att bli årets återvinningskommun.

Den 25 januari 2018 arrangeras den nionde Återvinningsgalan på Berns i Stockholm. Galan arrangeras av tidskriften Recycling i samarbete med branschorganisationerna Avfall Sverige och Återvinningsindustrierna.

Pris delas ut i klasserna Årets förebyggare, Årets avfallsbehandlare, Årets återvinningsanläggning, Årets återvinningskommun, Årets opinionsbildare, Årets Återanvändare och Årets specialpris.
I kriterierna för Årets återvinningskommun, där Borlänge är nominerad tillsammans med Lund och Hässleholm, står att priset går till den kommun som under året effektiviserat förutsättningarna för att återvinna avfall i allmänhet och producentansvarsmaterial i synnerhet.

Lars Larsson, vd Borlänge Energi

• -Borlänge har länge varit i framkant bland kommunerna när det gäller återvinning. Fågelmyra on tour har blivit ett inarbetat koncept, välkänt och uppskattat av Borlängeborna.
    I den senaste avfallsundersökningen prisas upplägget i fritextkommentarerna. Vi har i år vidareutvecklad konceptet och kör en sidoturné för ris och trädgårdsavfall, vilket också en riktig succé sett till både uppskattning och insamlat material. Borlänge Energi är utförare och motor i dessa frågor men jag vill påstå att det är samarbetet med näringslivet,kommunen, kommunala bolag och inte minst Borlängeborna som gör att vi platsar i klassen Årets Återvinningskommun.

Fågelmyra on tour - statistik från höstens 19 turnéstopp

135 stycken däck, 51 stycken vitvaror, 6830 kilo elektronik, 11 380 kilo deponi, 47 020 kilo brännbart, 1620 kilo wellpapp, 18630 kilo metall och 1200 kilo återbrukbart material till Ta till vara.
(Farligt avfall ännu inte sammanställt).