Bosch dammsugarserie ProFamily får Astma- och Allergiförbundets rekommendation

Bosch dammsugarserie ProFamily får Astma- och Allergiförbundets rekommendation

Idag lider cirka 10 procent av vuxna och 9 procent av barn i Sverige av astma som kan vara orsakad av damm*. För att underlätta besvären är det av yttersta vikt att partikelhalterna i hem, på skolor och på arbetsplatser sänks, vilket ställer höga krav på effektiv städning och innovativa hushållsprodukter. Som svar på detta har Bosch länge arbetat med att produktutveckla sin dammsugarserie ProFamily, som nu har fått svenska Astma- och Allergiförbundets rekommendation för sin helhetslösning.

I inomhusluften finns en stor mängd cirkulerande partiklar så som bakterier, kvalster och pollen vilka tillsammans bildar damm och kan bli till ett hälsoproblem i form av astma och allergi för många. Bristande ventilation och filtrering bidrar till att inomhusluften blir sämre vilket i sin tur bildar damm. Detta blir besvärligt för bland annat lekande barn på golvet, även om problemet kan vara lika stort för vuxna astmatiker och allergiker. Dålig inomhusventilation sätter större krav på att dammsugare klarar av att ta upp damm och filtrera partiklarna som utgör damm, vilket Bosch under en längre tid har arbetat för att utveckla. Boschs dammsugare ProFamily svarar mot detta genom sin täta konstruktion, materialval och filter, som resulterar i att 99,9 procent av luftburna partiklar tas upp och stannar i dammsugaren. Detta har gett Bosch dammsugarserie ProFamily Astma- och Allergiförbundets rekommendation, vilket innebär att dammsugarna är optimala för hem som kräver extra noggrann dammupptagning.

– På Astma- och Allergiförbundet arbetar vi aktivt för att kunna ge rekommendationer som bidrar till renare luft i hem, på skola och på jobb. Vi är glada över att certifiera dammsugarna från Boschs ProFamily-serie, det är en kategori av hushållsprodukter som spelar en avgörande roll för de hem och offentliga miljöer som kräver renare luft, säger Maritha Sedvallson, Förbundsordförande på Astma- och Allergiförbundet.

Rent konkret säkerställer ProFamily en minskad förlust av luftflöde med sin täta konstruktion, vilket är av yttersta vikt för dammupptagningen. Den är utrustad med både ett ULPA-filter och tvättbart HEPA-filter som ger en renare utsläppsluft än inomhusluft vilket gör att allergiker kan andas lättare i svenska hem.

­– Många människor i Sverige lider av astmatiska besvär och allergier på grund av luftburna partiklar som bildar damm och vi såg därför ett behov av en lösning på problemet som till stor del skulle underlätta deras vardag. För oss är det viktigt att tillgodose våra konsumenters olika behov och vi är jättestolta över rekommendationen från Astma- och Allergiförbundet säger Angela Gustafsson Redén, Sales Marketing Manager på Bosch SDA Nordic.

Likt många av Boschs andra hushållsprodukter håller ProFamily en låg ljudnivå vilket ger användaren flexibilitet att dammsuga utan risk att störa andra. ProFamily-serien är specifikt framtagen för att motverka astmatikers och allergikers hälsoproblem samtidigt som den bidrar till att bland annat barnfamiljer på ett enkelt sätt ska kunna minimera risken för framtida allergi hos barn genom renare luft.

BoschProFamilyfinns i modellerna BGL4FMLY GL-40 ProFamily i färgen DPET, och BGL4PROFAM GL-40 i färgen kungsblå.Rek. cirkapris ligger på 2 599 SEK.

*Astma- och Allergiförbundet:

För fler bilder eller frågor, vänligen kontakta:
Julia Levander
Presskontakt Bosch Siemens SDA
E-post: julia.levander@gknordic.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Angela Gustafsson Redén
Bosch Siemens SDA Nordic Sales Marketing Manager BSH Home Appliances AB
E-post: angela.gustafsson-reden@bshg.com
Telefon: + 46 70 602 45 89

Om Bosch
Bosch hushållsapparater ingår i BSH Home Appliances Group, Europas ledande vitvaruföretag. Idag har BSH 40 fabriker i 13 länder i Europa, USA, Latinamerika och Asien. Tillsammans med ett globalt nätverk av försäljning och kundservice består BSH idag av cirka 80 företag i 50 länder och sysselsätter 56 500 människor över hela världen. Bosch har alltid fokuserat på att utveckla högkvalitativa lösningar, vilka har bidragit till en enklare och tryggare vardag sedan 1886, då Robert Bosch grundade verksamheten. Han hade ett stort engagemang för socialt ansvarstagande och jobbade för att företagandet skulle gå hand i hand med utvecklingen av samhället i stort. Det är värderingar som präglat företaget och bidragit till att Bosch idag tillverkar hushållsapparater med mycket hög prestanda och kvalitet. Omsättningen år 2015 för BSH Home Appliances AB var 12,6 miljarder euro.
För mer information, besök http://www.bosch-home.se