Nytt sortiment från Bosch med kraftfulla och effektiva diskmaskiner

Mer kraft, lägre energiförbrukning: en ovanlig kombination och möjlig med Bosch nya PerfectDry-diskmaskiner.

Mer kraft, lägre energiförbrukning, en ovanlig kombination och möjlig med Bosch nya PerfectDry-diskmaskiner.

• Nytt sortiment från Bosch med kraftfulla och effektiva diskmaskiner
  • Extra effektiva: Extra Clean Zone klarar enkelt även intorkad mat
  • Extra rymliga: 25 procent mer utrymme för mindre föremål tack vare den nya tredje korgen
  • Extra hållbara: Mer kraft och lägre energiförbrukning tack vare Zeolith-torkning
  • Extra smidig: Kontrollera status och återstående tid från soffan eller valfritt ställe – samt nya digitala funktioner med Appen Home Connect för alla diskmaskiner i det nya sortimentet

Diskmaskinsserien PerfectDry från Bosch har alltid levererat maximal rengöring, energieffektivitet och torkprestanda, även för plastartiklar. Varumärket lanserar nu ett nytt sortiment med fokus på just dessa höga krav. Här finns bland annat en tredje korg med plats för mer disk, och den innovativa funktionen Extra Clean Zone garanterar ännu bättre och effektivare rengöring.

En korg för varje behov

Korgsystemet i Bosch nya PerfectDry-diskmaskinerna har många smarta detaljer, som till exempel nya utdragssystem med lättglidande kullager, silikondetaljer i den övre korgen, som är skonsamma mot glasen och samtidigt håller dem på plats, samt ett extra brett diskmedelsfack, så kallad doseringsassistent där tabletterna löses upp ännu bättre än tidigare. Men inte nog med det: De nya PerfectDry-diskmaskinerna har eller kan efterutrustas med en extra tredje korg ovanför överkorgen. Det ökar kapaciteten med 25 procent och gör plats för mer mindre porslin och köksredskap som exempelvis espressokoppar, små skålar och vispar. Här kan man även med fördel placera små plastbunkar, eftersom de hålls säkert på plats och inte kan välta vilket annars samlar vatten. Det vågiga mönstret i korgen gör att disken ligger still. På knivhyllan ligger knivar säkert, vilket skyddar både diskmaskinen och användarna från skador. En särskilt smart funktion är att en del av korgen kan skjutas åt sidan. På så sätt kan till exempel vinglas med hög fot eller höga ölglas placeras i den övre korgen, trots att de annars inte skulle få plats. Det extra utrymmet innebär att maskinen kan köras färre antal gånger, vilket är bättre för både användare och miljö.

Extra rena tekoppar och dessertskålar

Tallrikar med intorkad müsli? Dessertskålar med fastbränd crème brulée? Välanvänd tekopp? Tidigare krävde den här typen av utmanande rätter ofta omfattande för- eller efterbehandling – och därför har Bosch integrerat tre roterande munstycken längst fram i den övre korgen, en så kallad Extra Clean Zone De roterande munstyckena sprutar oavbrutet vatten på disken och avlägsnar enkelt även intorkade matrester. Tack vare det extra riktade vattentrycket kräver Extra Clean Zone inte någon extra hög temperatur. Den nya funktionen kan enkelt sättas på eller stängas av direkt vid munstyckena efter behov.

Miljövänlig torkning

Diskmaskiner bedöms inte bara efter hur effektivt de rengör, utan också hur bra de torkar. Det är här Bosch briljerar med sin mångåriga erfarenhet av Zeolith-torkning. Tekniken baserar sig på det naturliga mineralet zeolit och absorberar fukt som sedan omvandlas till värme, vilket skapar den energisnåla och extremt effektiva torkprocessen PerfectDry. I synnerhet plastföremål, som lunchlådor, plastmuggar och nappflaskor, blir så torra att de kan ställas in direkt i köksskåpet utan att torkas av för hand – vilket innebär mindre krångel och lägre energiförbrukning.*

Mer avkoppling

Med en diskmaskin som gör sitt jobb utan några anmärkningar kan du luta dig tillbaka och låta maskinen sköta sitt. Denna vardagslyx ännu mer påtaglig tack vare appen Home Connect. Användare som ansluter PerfectDry-diskmaskiner med appen kan övervaka och styra sin diskmaskin när som helst och från vilken plats som helst, inklusive soffan. Om du vill ta en kort tupplur eller har ett viktigt samtal kan du använda funktionen ”Silence on Demand” för att under 30 minuter minimera ljudnivån på den redan tysta maskinen. Program och inställningar som du använder ofta kan också sparas och aktiveras med ett fingertryck, antingen via appen eller direkt på diskmaskinen. Händerna fulla? Inga problem! Med hjälp av röststyrning kan de nya PerfectDry-diskmaskinerna styras genom att du pratar med dem, till exempel via Home Connect, Alexa eller Google Home**. Det har aldrig varit så enkelt och bekvämt att diska!

Samlade bilder från årets nyheter på IFA 2020 hittar du här:

* Bosch PerfectDry diskmaskin med Zeolith-teknik förbrukar 0,73 kw/h, jämfört med en likvärdig Bosch diskmaskin utan Zeolith som förbrukar 0,92 kw/h per cykel enligt EU-direktiv nr 2019/2017.

** Google är ett varumärke som tillhör Google LLC.