Svenskar överröstar störande ljud med nya ljud

Vi konsumerar allt mer ljud i vår vardag och nästan sex av tio svenskar (57 procent) tror att de skulle må bra av mer tystnad omkring sig. De ljud som påverkar svenskarna mest negativt är högljudda konversationer i omgivningen (53 procent) eller när någon spelar ljud högt från sina telefoner (49 procent). Det visar en ny opinionsundersökning utförd av M3 på uppdrag av Bosch*.

Samtidigt ser vi att många dövar störande ljud från sin omgivning genom att slå på andra självvalda ljudkällor som musik, ljudböcker eller radio. Vanligast är att använda hörlurar för att stänga ute oönskade ljud alternativt höja ljudet på sin egen ljudkälla.

– Att öka konsumtionen av ljud för att stänga ute vår omgivning bildar en negativ spiral som innebär att vi vänjer hjärnan vid att ständigt bearbeta intryck. Istället för att ägna tid åt att smälta intryck så utsätter vi istället hjärnan för ett ökat intag av ljud vilket kan bidra tillohälsosam stress för hjärnan. Forskning visar att ständigt bakgrundsljud gör att hjärnan producerar mer stresshormon (cortisol) och mindre ”må-bra-hormon” (dopamin), vilket på sikt gör att hjärnan inte fungerar optimalt vad gäller arbetsminnet eller övriga funktioner vi behöver i vårt dagliga liv som förmåga att analysera och dra korrekta slutsatser i vardagen, säger Anne Grefberg, leg. psykolog.

De flesta vill ha ljud på när de utför hushållssysslor (80 procent) eller är på väg till och från skola eller arbete (66 procent). Så många som 22 procent uppger att de enbart har det helt tyst omkring sig i en timme eller mindre om dagen. Motsvarande siffra för åldersgruppen 18-29 år är hela 36 procent. En tredjedel av de unga (32 procent) upplever att de till och med är i behov av ljud när de ska sova.

– Vi omger oss ständigt med ljud, därför har vi på Bosch de senaste åren valt att fokusera produktutvecklingen runt tystare hushållsapparater, just för att inte bidra till en ökad ljudbild i vardagen. Främst har vi prioriterat att de hushållsapparater som oftast förknippas med att vara högljudda, såsom mixers och dammsugare, säger Angela Gustafsson Redén, Sales Marketing Manager SDA på Bosch Home Appliances.

* Undersökningen genomfördes med 1000 personer i åldern 18-74 år i Sverige mellan den 2-8 Maj 2016 via M3Research onlinepanel på uppdrag av Bosch Home Appliances. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

De här ljuden påverkas svenskar mest negativt av:

1. Person i din omgivning som för högljudda konversationer (53 procent)
  2. Person i din omgivning som spelar ljud högt från telefon (49 procent)
  3. Grannar som låter (47 procent)
  4. Trafikbuller (38 procent)
  5. Hundar som låter (30 procent)

Det här gör svenskar för att inte påverkas av negativa ljud:

1. Sätter sig i ett annat rum (39 procent)
  2. Sätter på hörlurar med ljudbok, musik eller annat (31 procent)
  3. Säger ifrån (30 procent)
  4. Höjer volymen på TV/radio hemma (21 procent)
  5. Tar alternativa resvägar (10 procent)

Andra siffror från undersökningen:

• De flesta lyssnar på ljud så som musik, radio eller TV när de är på väg någonstans (66 procent). Beteendet är mest vanligt i åldersgruppen 18-29 år (80 procent).
  • 63 procent av svarande i åldersgruppen 18-29 år vill ha ljud på när de jobbar eller pluggar, samma siffra för genomsnittliga svensken är 45 procent.
  • 1 av 3 slår på ljud för att de känner sig ensamma när det är tyst, en siffra som är högre bland yngre i åldrarna 18-29 år (49 procent).
  • 1 av 3 har ljud på för att kunna slappna av, något som är mer vanligt förekommande i åldersgruppen 18-29 år där 44 procent vill ha ljud för att kunna slappna av.

Om Bosch SilentMixx:

• Marknadens tystaste mixer tack vare Bosch innovativa Noise Reduction System.
  • Tas enkelt isär för rengöring med ett handgrepp genom Easy KlickKnife.
  • Tre anpassade program ger bästa resultat genom ett knapptryck.
  • Kanna i ThermoSafe-glas möjliggör tillagning av både varma och kalla rätter.
  • Mångsidig, tack vare medföljande juicefilter och minihackare.
  • Bosch SilentMixx MMB64G3M har ett rekommenderat pris på 1,699 SEK.

Bosch hushållsapparater ingår i BSH Home Appliances Group som är Europas ledande vitvaruföretag med mer än 53000 anställda, 43 fabriker och närvaro i ca 50 länder världen över. Hos Bosch står varje detalj i fokus och det har hjälpt användare till en enklare och tryggare vardag sedan 1886, då Robert Bosch grundade verksamheten. Han hade ett stort engagemang för socialt ansvarstagande och jobbade för att företagandet skulle gå hand i hand med utvecklingen av samhället i stort. Det är värderingar som präglat företaget och bidragit till att Bosch idag tillverkar hushållsapparater med mycket hög prestanda och kvalitet. Omsättningen för BSH Home Appliances AB i Norden var i 2014 4,7 miljarder SEK. Läs mer på: http://www.bosch-home.se