Varannan svensk rädd att tvätta ömtåliga kläder

Varannan svensk rädd att tvätta ömtåliga kläder

Hur oroliga är egentligen svenskarna för sin tvätt, hur viktig är miljön och hur bestämmer vi mängden tvättmedel? En nordisk undersökning från Bosch kartlägger svenskarnas tvättvanor och vad som lämnas kvar längst ned i tvättkorgen.

26 oktober 2015
Över hälften (53 %) av alla svenskar oroar sig över att tvätta vissa ömtåliga material som ull och silke i tvättmaskinen och mer än var tredje svensk (38 %) undviker att köpa kläder i vissa material på grund av dess särskilda tvättråd. Svenskar är mer oroliga när det kommer till tvätt av ömtåliga plagg än både danskar och norrmän, enbart toppade av finländare (61 %). Enligt undersökningen finns det vissa plagg som alltid hamnar längst ned i tvättkorgen, i Sverige är det färgglada plagg och ulltröjor som lätt lämnas kvar på grund av rädslan att tvätta fel.

Undersökningen är genomförd på uppdrag av Bosch hushållsapparater. Undersökningen inkluderar 4000 personer i åldrarna 18-74 år; 1000 respondenter från varje land (Sverige, Norge, Danmark och Finland).

I Sverige skjuter vi från höften när det kommer till mängden tvättmedel per tvätt, något som tyvärr kan vara skadligt för både ekonomi, miljö och huden. Finländare känner sig mycket mer osäkra när det kommer till dosering, där mer än 60 % menar att detta utgör oro. I Sverige bråkar vi mer än dubbelt så ofta om tvätten, om man jämför med Finland (19 % jämfört med 9 %). Svenskar ser dock inga större problem i att låta andra tvätta våra kläder, något våra danska grannar har svårare för.

– Norrmännens förkärlek till att vara ute i naturen kan vara en av anledningarna till varför ull är deras favorit när det kommer till specialprogram. Vi svenskar använder hellre “fintvätt”, vilket stämmer överens med bilden av att vi är lite mer försiktiga när det gäller ömtåliga kläder. säger Maria Ölander, varumärkesansvarig, Bosch hushållsapparater Norden.

– Vi på Bosch är stolta över våra senaste tvättmaskiner med i-Dos, det vill säga vår teknik för automatisk dosering, och automatprogram som känner av typen av textilier och anpassar programmet därefter. Vi vill underlätta i vardagspusslet och göra svenskarna trygga i tvättstugan så de vågar köpa plagg i både silke och ull, fortsätter Maria Ölander.

Energieffektivitet viktigast när det gäller tvättmaskin
Den medvetne svensken är mån om att tvätta miljövänligt. Energieffektivitet är det viktigaste vid köp av ny tvättmaskin, det anser nästan hälften av alla svenskar (49 %). Samma höga siffra gäller övergripande i hela Norden, minus Norge som i större grad fokuserar på kapacitet. Dryga 33 % av svenskarna tycker det dessutom är viktigt med flera olika tvättprogram/funktioner, vilket är högst av de nordiska länderna.

– Undersökningen visar att miljömedvetenhet är något som spelar in vid köp av tvättmaskin och torktumlare i Sverige och i Norden i stort. Det är så klart viktigt, varför vi är stolta över våra energieffektiva maskiner med program som är skonsamma för både miljön och kläder, berättar Maria Ölander, varumärkesansvarig, Bosch hushållsapparater Norden.

Mer info om tvättråd och förklaring av de vanligaste tvättsymbolerna finns på Bosch hemsida: http://bosch-home.se/tvattsymboler.html

För frågor eller bilder, vänligen kontakta:

Isak Hagen

Presskontakt Bosch

E-post: isak.hagen@isobar.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Maria Ölander

Varumärkesansvarig Bosch hushåll Norden

BSH Home Appliances AB

E-post: maria.oelander@bshg.com

Bosch hushållsapparater ingår i BSH Home Appliances Group som är Europas ledande vitvaruföretag. Hos Bosch står varje detalj i fokus och det har hjälpt användare till en enklare och tryggare vardag sedan 1886, då Robert Bosch grundade verksamheten. Han hade ett stort engagemang för socialt ansvarstagande och jobbade för att företagandet skulle gå hand i hand med utvecklingen av samhället i stort. Det är värderingar som präglat företaget och bidragit till att Bosch idag tillverkar hushållsapparater med mycket hög prestanda och kvalitet. 2014 var omsättningen för BSH Home Appliances AB i Norden 4,768 miljarder SEK.

Läs mer på: http://www.bosch-home.se