Rivtag för nya Rydsgatan!

Rivtag för nya Rydsgatan!

Idag bjöd AB Bostäders ordförande Roland Andersson tillsammans med Elisabeth Dahlgren från ByggArvid på ett rivtag för det nya Rydsgatan.

AB Bostäder gör nu ett rejält omtag på Rydsgatan på Brämhult. Fyra befintliga hus med omfattande renoveringsbehov demonteras och istället uppförs fyra nya hus i modern standard.

Hela projektet omfattas av en mycket tydlig miljöprofil. Vi bygger med energiprestanda som är hälften av det som Boverket kräver och ambitionen är att skapa ett helt energineutralt bostadsområde. Vi kommer också installera solceller på två av hustaken.

Beslutet om att demontera husen fattades av AB Bostäder styrelse 2011. Hyresgästerna informerades drygt ett år senare efter att ett flertal alternativ noga analyserats. Under året har vi hjälpt merparten av de boende som väljer att lämna Rydsgatan i samband med att det nya området byggs till nya bostäder hos oss.

Idag bor sju hyresgäster kvar i de hus som inte demonteras från start och åtta har flyttat inom Rydsgatan för att flytta in i de nya husen när de står klara.

"Vi har från dag ett hanterat en mycket svår situation med en bra dialog med samtliga hyresgäster på Rydsgatan. Vår Bobutik har mött alla personligen. Empati och förståelse har varit nyckelord för alla som arbetat med våra hyresgäster på Rydsgatan", säger Sven Liljegren, VD på AB Bostäder i Borås.

Det nya Rydsgatan byggs kring en härlig innergård där pricken över i:et kommer vara ett växthus som
våra bo­ende kan använda för stadsodling. Det blir en variation på lägenhetsstorlekar och lägenhetstyper.

Det blir fyra hus totalt varav ett innehåller elva cityradhus som ger området en härlig karaktär.

Inflytt första etappen är i juni 2015 och sista etappen med cityradhusen året därpå.

AB Bostäder i Borås ägs i sin helhet av Borås stad. Vår uppgift är att erbjuda boråsarna ett rikt och varierat utbud av bra lägenheter i alla stadsdelar. Vi äger och förvaltar 7 100 lägenheter och 400 kommersiella lokaler. Bolaget omsätter 422 Mkr per år och har ca 110 anställda.