Information angående branden i Kortedala

Information angående branden i Kortedala

Poseidon och stadsdelsförvaltningen höll idag kl.11.00 ett gemensamt informationsmöte för de boende på Decembergatan för att uppdatera dem om det aktuella läget efter branden.

Poseidon övertar det formella ansvaret för huset

Räddningstjänsten har nu lämnat platsen, men kommer att följa upp under dagen och har fortsatt kontroll på läget. En formell överlämning av fastigheten har gjorts till Poseidon, som nu ansvarar för det fortsatta arbetet med att ta hand om det brandhärjade huset.

Tillgång till lägenheterna för de boende

Med start under eftermiddagen, och med fortsättning under morgondagen, kommer de boende att få möjlighet att göra ett kortare besök i sina lägenheter för att hämta sina viktigaste tillhörigheter. Anslag med information om vilka tider som gäller för respektive trappuppgång kommer att finnas på fritidsgården, på Poseidons distriktskontor samt på hemsidan. Saneringsbolaget ansvarar för att det finns säckar och flyttkartonger att packa sakerna i.

Omfattande skador

Att skadorna på fastigheten är mycket omfattande står fullt klart, vilket innebär att återställningsarbetet kommer att ta lång tid. Exakt hur lång tid är dock för tidigt att säga i nuläget. Under tiden som sanerings- och renoveringsarbetet pågår kommer alla lägenheter att behöva tömmas helt på möbler och tillhörigheter. För detta arbete ansvarar försäkringsbolagen.

Evakueringslägenheter

Poseidon kommer under dagen att fortsätta sitt arbete med att se över de boendes olika bostadsbehov. Parallellt påbörjas också arbetet med att sammanställa uppgifter om vilka evakueringslägenheter som Poseidon tillsammans med systerbolagen har lyckats få fram. Dessa uppgifter kommer att överlämnas till försäkringsbolagen. På så sätt hoppas Poseidon kunna bistå dem i deras ansvar att hjälpa de boende att finna evakueringsboende under den tid som renoveringen av huset kommer att pågå.