Bostadsrätternas syn på Aprioris reviderade partiella bud på SBC

Bostadsrätterna, huvudägare i SBC med ett innehav av 45 procent av aktierna i SBC, meddelade den 8 augusti och 5 september att Bostadsrätterna inte avser att acceptera Aprioris erbjudande. Bostadsrätternas ställningstagande att inte acceptera erbjudandet kvarstår även efter det reviderade erbjudandet.

Bostadsrätterna har även noterat att styrelsen för SBC i sitt uttalande den 18 september med anledning av det reviderade erbjudandet anger att det är finansiellt skäligt men noterar att marknaden på senare tid värderat bolaget till en kurs som överstiger budets 42 kronor per aktie. Vidare noterar styrelsen för SBC att det är okänt vilken situation kvarvarande, framförallt mindre aktieägare, kommer att befinna sig i för det fall budet godtas.

Som Bostadsrätterna tidigare kommunicerat är dess uppfattning att SBC kommer att utvecklas avsevärt bättre som ett fortsatt börsnoterat bolag med en balanserad ägarstruktur och ett antal större huvudägare.

SBC har idag ca 1 600 aktieägare. Även efter ett fullföljande av Aprioris partiella bud, skulle en avnotering från börsen inte vara aktuell med nuvarande ägarstruktur med ett fortsatt spritt ägande i SBC. Som tidigare kommunicerats motsätter sig Bostadsrätterna, efter samråd med andra större ägare, ett förslag till avnotering under sådana förhållanden.

Kontaktpersoner för eventuella frågor:
Bostadsrätternas styrelseordförande Lennart Hedquist 0706-715 430 eller VD Ulrika Blomqvist 0765-20 10 02