Parkering under hus populärast

När Botrygg, Riksbyggen, JM och Skanska via Novus lät undersöka hur nöjda de boende är med sitt område och sin parkeringslösning fick Övre Vasastaden betydligt bättre resultat än Vallastaden. Det visade sig nämligen att parkering under hus var mycket mer populärt än den satsning på parkeringshus som gjorts i Vallastaden.

Undersökningen genomfördes inför planeringen av en andra etapp i Övre Vasastaden och jämförde parkeringslösningarna i två tidigare projekt, Vallastaden och Övre Vasastaden etapp ett. Två nya och till omfattningen liknande projekt. Det som däremot i stor grad skiljer dem åt är att Vallastaden planerades ensamt av kommunen medan Övre Vasastaden blev ett resultat av tätt samarbete mellan byggherrar och kommunen.

Adam Cocozza, VD på Botrygg, tror att det vinnande konceptet för Övre Vasastaden är just det nära samarbetet. Att byggherrarna tillsammans med kommunen kunnat leverera ett bostadsområde som återspeglar kundernas förväntningar på en nybyggd stadsdel. Detta i motsats till Vallastaden där undersökningen visar att drygt en tredjedel av kunderna hellre hade haft en parkeringslösning under huset.

Undersökningen talar sitt tydliga språk enligt Adam Cocozza.

- Vi ser parkering under hus som det bästa alternativet i framtida stadsplanering, då främst andra etappen av Övre Vasastaden som vi planerar för i dagsläget. Det är en lösning som passar i tiden där man undviker att uppta attraktiv mark och skapa de otrygga miljöer som parkeringshus ofta leder till. De som hyr parkeringsplats idag vill i större utsträckning ha nära till en trygg och säker plats för sin bil. I de flesta kvarter i Övre Vasastaden kan man ta hissen direkt från sin bostad till garaget, avslutar Adam Cocozza.

• Arkitektur

• bostadsbyggande
  • linköping
  • nybyggnation

• Östergötland

Botrygg är ett fastighetsbolag som planerar, bygger och förvaltar hyresrätter och bostadsrätter. Bolaget har idag ett fastighetsbestånd i Stockholm, Linköping, Norrköping, Göteborg samt Örebro. Produktion och förvaltning av bostäderna drivs i egen regi, därför kan Botrygg ha lägre hyror än branschgenomsnittet. Botrygg hade 88,9 % nöjda hyresgäster jämfört med snittet i riket som låg på 79,2. Botrygg tilldelades pris för Sveriges mest nöjda hyresgäster i AktivBo's Branschindex mätning 2014 och 2017.

Adam Cocozza

Presskontakt VD Botrygg AB