ManyPets tar in $ 350 miljoner för att möta den globala efterfrågan på djurförsäkring och fortsätta sin internationella expansion.

ManyPets, ett av Europas snabbaste växande djurförsäkringsbolag, har samlat in 350 miljoner dollar i serie D-finansiering genom sitt holdingbolag Many Group Limited. En av de största insurtech-investeringarna i Europa, vilket säkerställer en värdering på över 2 miljarder dollar.

Den senaste investeringen leds av EQT Growth, ett europeiskt investeringsföretag vars fokus är att frigöra tillväxt i Europas bästa techbolag. EQT Growth Partner Carolina Brochado kommer att ingå i företagets styrelse, som ordförande är branschveteranen Jim Sutcliffe.

Finansieringsrundan inkluderar även Willoughby Asset Management, tillsammans med befintliga investerare FTV Capital, Octopus Ventures, CommerzVentures och Munich Re Ventures.

ManyPets innovation inom husdjursförsäkring har vunnit stort förtroende från husdjursföräldrar i Storbritannien och de har nyligen expanderat internationellt för att möta den växande globala efterfrågan. ManyPets lanserades i Sverige 2019 och i USA mars 2021. I USA erbjuder företaget en prenumerationsbaserad modell med tillgång till både djurförsäkring och olika paket för djurhälsa.

Globalt försäkrar Many Group nu nästan en halv miljon djur och har fördubblat bruttopremien (GWP) under tre år i rad till mer än 200 miljoner dollar under de senaste tolv månaderna.

Genom att kunna erbjuda en helt digital försäkringsprocess stödjer tekniken ett globalt erbjudande som möjliggör snabbt beslutsfattande och automatisering. Bolaget använder också ett skräddarsytt API-drivet policyadministrationssystem som gör det möjligt att skala upp och lansera nya försäkringsprodukter på så lite som åtta dagar.

För att stödja tillväxt har gruppen fördubblat sitt team under det senaste året helt på distans och har idag över 265 medarbetare – en personalstyrka som kommer att fördubblas igen inom de kommande tolv månaderna. Företaget har tre kontor i Storbritannien, ett i Stockholm, och team i Atlanta och New York.

Förutom att stödja personaltillväxten kommer den senaste finansieringsrundan också att driva Many Groups planer för fortsatt internationell expansion och lansering av nya produktutveckling senare i år.

Steven Mendel, koncernchef Many Group kommenterar:

”Vår vision är att göra världen till en bättre plats för husdjursföräldrar genom att pusha gränserna och ta djurförsäkring till nästa nivå. Genom att skapa unika produkter, förenkla kundupplevelsen och arbeta nära veterinärsektorn har vi gjort det möjligare för husdjur att vara friskare och att de kan njuta av längre och lyckligare liv med sina ägare”.

"Vi har nått flera spännande milstolpar under de senaste fyra åren, exempelvis vår expansion till Sverige och USA, men viktigast av allt har vi fått förtroende hos tusentals nöjda kunder”.

Carolina Brochado, partner på EQT Growth säger:

”Many Groups digitala strategi är oöverträffad inom djurförsäkring, en marknad som är stor och underpenetrerad på de flesta europeiska marknader och i USA. Företaget drar nytta av den stora efterfrågan av husdjur och högre utgifter för djurskyddsvård, men de är också unikt positionerad eftersom global digitalisering fortsätter att utvecklas. På mindre än fem år har Steven och Teamet byggt Many Group till att bli Storbritanniens ledande insurtech och vi är mycket glada över att arbeta med företaget för att ytterligare påskynda tillväxten och fortsätta att förbättra husdjurens liv. ”

INFO TILL REDAKTÖRER

Om Many Group Ltd.

Many Group, moderbolaget bakom varumärkena för djurförsäkringar Bought By Many i Storbritannien och ManyPets i Sverige och USA, gör världen till en bättre plats för husdjur och deras föräldrar.

Grundades 2012 och lanserade 2017 marknadsledande djurförsäkringsprodukter. Vi erbjuder avancerade lättillgängliga djurförsäkringar och förebyggande hälsotjänster, levererade genom praktisk prenumerationsdriven teknik.

Om EQT

EQT Growth utforskar tematiska tillväxtmöjligheter när företagen är redo att växa och investerar i en rad teknologier och teknikaktiverade företag. Företaget samarbetar med grundare och ledningsgrupper från marknadsledande företag över hela Europa, frigör deras tillväxtpotential och etablerar dem som hållbara marknadsledare.

EQT Growths mycket erfarna team förenas av en passion för teknik och ett absolut engagemang för hållbarhet, driven av tron att det är bra att göra gott. Den drivs av Motherbrain, EQTs egenutvecklade AI-baserade investeringsplattform utformad för bättre och effektivare beslutsfattande.

Följ EQT Growth på Medium, LinkedIn och Twitter.

Mer information: https://www.eqtgroup.com/business-segments/private-capital/growth/

Presskontakt ManyPets i Sverige: Anna Svärd, anna.svard@manypets.com, 0768992267

Presskontakt UK Gaby Mitchell,00447739595408, Gaby.Mitchell@boughtbymany.com

• investering
  • teknikbolag
  • investment
  • insurtech

ManyPets är en av Europas snabbast växande aktörer för hund- och kattförsäkring. Vi började med djurförsäkring i England 2017 och försäkrar idag över 500 000 husdjur världen över. Sedan lanseringen i Sverige 2019 har tusentals svenska djurägare valt att byta till oss. Med innovation, smart teknik och stort kundfokus utmanar ManyPets det traditionella och skapar en bättre försäkringsupplevelse för djur och deras ägare.