Boulebar goes nörderi på VM nivå

Boulebar goes nörderi på VM nivå

Efter att ha haft ca 1 miljon besökare på våra anläggningar i över 10 års tid så har vi fått frågan om ”olika boulebanor” för ofta för att inte göra slag i saken.

Nu har vi tagit fram tre olika bantyper med olika svårighetsgrader. Alla tre har en direkt koppling till Frankrike och varje bantyp har en egen historia, svårighetsgrad, med mera.

Banorna tillfredsställer nu alla spelartyper: nybörjare, amatör och top notch-spelaren.

Bantyp: Parc Borely
Historien: 1952
Varje år spelas världens största bouletävling La Marseillese här och historien till La Maynonnaise byggdes från denna.
Egenskaper: Snabba banor som betyder att kloten rullar mycket och snabbt, en nybörjare ”kan” spela här men det behövs en instruktör för att behärska banan till fullo.
Svårighetsgrad (skala 1-5): 3,7
Här dricker man: Cassis vin blanc eller Panache
Övrigt/taktik: Här lägger man kloten framför lillen (klassiska Grönbrallan quote ”lägg fram, stäng spel”). Kasta enkelt, inget överarbetat med handleden, mjukt tekniskt. Rullskjuta dvs raspaille fungerar mycket bra!

Bantyp: Rians & Chateau Vinglerau
Historien:
1992
Grönbrallan Mecka, där allting startade. Inte för svårt men ändå så att man måste tänka till i tekniken.
Egenskaper: Lagom svåra/lätta banor, passar nybörjaren, instruktör inget krav men bra för 1:a/gg spelaren.
Svårighetsgrad (skala 1-5): 2,2
Här dricker man: Pastis och Kronenbourg 1664
Övrigt/taktik: A-B-C taktik som betyder att lägg innanför pizzatallriken skjuter man. Skotten fungerar att raspa eller skjuta på järnet. Här börjar man sin boulekarriär!

Bantyp: VM banorna i Grenoble
Historien: 2004
Den första riktigt svåra tillfälliga (normalt en cykelvelodrom) internationella mästerskapsbanan med stora stenar och hårt under.
Egenskaper: Hård bana med mycket sten i olika storlekar. Instruktör nästan ett måste! Zlatans favoritbanor. Utmanar ditt psyke och tålamod.
Svårighetsgrad (skala 1-5): 4,3-4,7 (beroende på storleken på stenarna).
Här dricker man: Dubbel Espresso med Calvados eller rött vin
Övrigt/taktik: Här krävs det att man spelar mycket tekniskt med handled och jobbar med klotet. Läggen ska ligga vid lillen mer och inte lika mycket framför. Skotten måste vara på järnet annars blir det problem! ;-)

Testa banorna på Boulebar Vasastan eller Boulebar Globen.

Enjoy!