Boulebar Drottningtorget firar 10 år

Boulebar Drottningtorget firar 10 år

Ett decennium har gått sedan Boulebar Drottningtorget öppnade. I det gamla gula ridhuset från 1800-talet med perfekt takhöjd för boulespel.

För att skapa en riktigt bra Boulebar behövs några viktiga element: ett spännande läge, mycket yta, sol, högt i tak och ett team med människor som är passionerade för boule. När hyresvärden Malmö stad kom med erbjudandet om att öppna i det gula ridhuset på Drottningtorget var det givet, alla boxar kunde då kryssas i.

– Malmö har länge haft en levande boulekultur och många av de duktiga tävlingsspelare började jobba på Boulebar direkt. Jag var en av dem som hade ett vanligt dagjobb och kom till Boulebar ett par dagar i veckan för att köra kvällspass som bouleguide säger Andy Strandberg , en toppspelare i Sverige som jobbat på Boulebar Drottningtorget sedan starten.

Under de senaste 10 åren har närmare en miljon människor spelat boule på Drottningtorget och intresset har varit ständigt.

– Det finns många människor som varit en viktig faktor för att Boulebar Drottningtorget kunde bli en succé redan från början. Designbyrån Stylt med Sara Sandström som skapade inredningen, och framförallt Arvid Falk som var med och startade upp allt och ledde verksamheten på plats, var essentiell för succén. Alla nördiga bouleguider som visat hur spännande, roligt och vackert boule faktiskt är. Maria Putak och Martin Jönsson som fortsatte leda verksamheten efter Arvid och som lyckades hålla huset levande genom pandemin, för att nämna några. Och såklart alla gäster. De kommer från hela Skåne för att gå på dejt, dricka vin med kompisgänget, ordna sommarfest med jobbet eller äta brunch med släkten, säger Andy.

Tidigare var Drottningtorget lite i skymundan, mitt i stan och ett stenkast från Centralstationen men ändå anonymt. Det var inte en plats du hade vägarna förbi, men under åren har en förändring skett.

–I början var vi mer en destination. Men området har utvecklats, fler ställen har öppnat och eftersom många känner till oss nu så blir ett besök på Boulebar Drottningtorget naturligt. Att en stor del av torget förvandlas till uteservering med boulebanor och sittplatser i solen hjälper till sommartid också, säger Andy.

Andy Strandberg började jobba extra som bouleguide i maj för tio år sedan. Idag är han ansvarig för hela Boulebar Drottningtorget.

- För två år sedan tog jag klivet från att jobba inom skola till att satsa fullt ut på mitt största intresse. Klart att det var en stor omställning att ansvara för hela teamet och inte bara boulen, hela huset (som är K-märkt och kräver en del fix) och alla gäster. Men grunden och drivkraften är densamma, jag älskar människor och speciellt att se dem spela boule och upptäcka vilken fantastisk sport det är, avslutar Andy.

Boulebar drivs av sanna bouleentusiaster. Det startade som en tågluff genom Europa. Tre vänner som i en park bland Marseilles ruffa bakgator föll för boule. Den där jämlika sporten som är så mycket mer än bara en sport. Utan mer ett sätt att leva, tänka och vara. Gärna över generationer, över en middag och över ett eller flera glas Pastis. Idag finns 11 stycken Boulebarer i Malmö, Göteborg, Örebro, Stockholm och Köpenhamn. Och resan har bara börjat. Läs mer på www.boulebar.se

Sara Berndtsson

Marketing Manager Boulebar group 0735-398985