BOULEBARS STARKASTE HALVÅR NÅGONSIN

BOULEBARS STARKASTE HALVÅR NÅGONSIN

Trots ökade kostnader och nedåtgående konjunkturutveckling så gör Boulebarkoncernen det bästa ekonomiska halvårsresultatet genom tiderna. Nyetablering, människors behov av att mötas och succé på den danska marknaden är några av de saker som bidragit till rekorden.

Nettoomsättningen första halvåret uppgick till 125 MSEK med ett resultat efter finansnetto om +11 MSEK vilket var en förbättring med 4 MSEK jämfört med samma period föregående år. Omsättningen var 19 MSEK högre än motsvarande period förra året.

Koncernens nettoskuld, inklusive coronarelaterade skatteanstånd, uppgick per den sista juni till 4 MSEK. Detta på grund av det goda resultatet, hög amorteringstakt samt ett, vid aktieköp år 2021 avtalat, kapitaltillskott från Burgsvik Invest AB.

Bolagets grundare och koncern-VD Henrik Kruse ser tillbaka på halvåret
– Vi kan konstatera att spela boule med vänner, kollegor eller släkten kombinerat med mat och dryck fortsätter vara mycket populärt. Eftersom vi i grunden är bouleentusiaster så glädjer det oss extra mycket. Vårt halvår har varit väldigt positivt på många olika sätt. Gästerna har fortsatt komma till oss, säger Henrik Kruse.

Under första halvåret 2023 öppnade den andra Boulebaren i Danmark och tolfte i ordningen.

– Danmark är verkligen en succé. När vi väl hittade ytterligare ett läge i Köpenhamn gick det snabbt. Etableringen av Boulebar Allegade i Frederiksberg var ett oerhört kul inslag under våren, fortsätter Henrik.

Stark finansiell ställning ger möjligheter för framtiden
Trots ökade kostnader, inte minst gällande hyreskostnader, samt oron kopplat till konjunkturutvecklingen så gör Boulebarkoncernen det bästa ekonomiska halvårsresultatet genom tiderna vilket ger bolaget ännu mer möjlighet för utveckling och tillväxt.

– Det stärker balansen. Vi är stabila som tusan, och det är viktigt i oroliga tider. Vi har jobbat stenhårt för vår överlevnad och framgång. Det kommer vi fortsätta att göra men det är väldigt tillfredsställande för oss att titta ännu mer på utveckling. Nu läggs mycket kraft på alla våra kollegor, våra lokaler och på att fortsätta stärka upplevelsen för våra gäster. Det har varit tuffa år med mycket press och krav på kortsiktiga beslut.

Boulebar får många förfrågningar om nya lägen i både befintliga och nya städer i Europa. Men vart nästa steg blir kan Henrik Kruse inte avslöja just nu.

– Vi vill utvecklas med kvalitet, vi jobbar på helt enkelt! Men vi kommer fortsätta växa, vi får se vart och i vilken fart. Just nu ser vi fram emot hösten, även om förutsättningarna kanske kommer att vara knepiga. Men det har inte stoppat oss förr. Det kommer det inte göra i framtiden heller, avslutar Henrik.

Om Boulebar Group:
Bolaget driver totalt 12 Boulerbarer i städerna Stockholm, Köpenhamn, Göteborg, Malmö och Örebro. Alla med sporten petanque i centrum och kombinerat med bar och ett franskt kök.

Boulebar drivs av sanna bouleentusiaster. Det startade som en tågluff genom Europa. Tre vänner som i en park bland Marseilles ruffa bakgator föll för boule. Den där jämlika sporten som är så mycket mer än bara en sport. Utan mer ett sätt att leva, tänka och vara. Gärna över generationer, över en middag och över ett eller flera glas Pastis. Idag finns 12 stycken Boulebarer i Malmö, Göteborg, Örebro, Stockholm och Köpenhamn. Och resan har bara börjat. Läs mer på www.boulebar.se

Sara Berndtsson

Marketing Manager Boulebar group 0735-398985